Gezondheid

Waarom dagdromen helemaal geen tijdverspilling is

waarom-dagdromen-helemaal-geen-tijdverspilling-is.jpg

Zit jij met dit druilerige weer ook vaak naar buiten te staren terwijl je fantaseert over een vakantie op een tropisch eiland? Of kun je heerlijk dagdromen terwijl je denkt aan een nieuwe relatie of baan? Dan hebben we goed nieuws voor je: dagdromen is heel goed voor je.

En het kan bovendien een positieve invloed hebben op je voornemens voor het nieuwe jaar!

Dagdromen

Uit onderzoek is gebleken dat dagdromers een stuk creatiever zijn dan mensen die dit niet doen. Dagdromen gaan namelijk vaak over dingen die je wilt bereiken of waar wilt maken in het leven. En terwijl je daarover fantaseert, stimuleer je je brein om daar te komen waar je heen wilt. Je dwingt jezelf als het ware om oplossingen te bedenken om je doel te bereiken. Ook dagdroom je vaak over denkbeeldige situaties. Je gaat je voorstellen hoe het leven eruit had gezien als dingen anders waren gelopen. En door hier over na te denken word je bewuster van de dingen die je zelf kunt veranderen.

Kracht van het visualiseren

Waar het volgens onderzoekers allemaal om draait is de kracht van het visualiseren. Door te visualiseren gebruik je je verbeelding om een duidelijk beeld te krijgen van iets dat je wilt bereiken. Dit hoeven niet per se hele grote veranderingen te zijn. Wanneer je jezelf wilt motiveren om af te vallen, kan visualiseren dat je afgevallen bent bijvoorbeeld ook stimuleren om vaker naar de sportschool te gaan. Door hier zo gedetailleerd mogelijk over na te denken maken je hersenen langzaam verbindingen aan tussen je brein en de realiteit. En daardoor ga je vanzelf kleine stapjes maken om de verandering in je leven aan te brengen en je doel te behalen. Zowel Oprah Winfrey als Bill Gates deden het, dus het is de moeite van het proberen waard.

Praktische tips

Klinkt dit allemaal toch ietwat te zweverig? Dan zijn er een paar praktische tips die je kunnen helpen om je dagdromen realiteit te laten worden. Bedenk allereerst wat je graag wilt bereiken. Ga vervolgens elke dag even vijf minuten dagdromen terwijl je over dit doel nadenkt. Zo wordt het een onderdeel van je dagelijks leven en wordt je doel steeds meer werkelijkheid. Denk aan het positieve gevoel dat je krijgt als je het doel hebt behaald en vermijd gedachten over mogelijke beren op de weg. Daardoor leer je jezelf aan om minder bang te zijn voor mogelijke risico’s waardoor je je doel sneller zult bereiken.

Lees ook
Je wordt minder snel ziek en nóg 5 redenen om te mediteren

Bron | Women’s Health, NEMO Kennislink
Beeld | iStock

Ook interessant