Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Beschermt een dagcrème met SPF voldoende tegen de (voorjaars)zon? Dít zeggen experts

dagcreme-met-spf.jpg

Er staan ons zonovergoten dagen te wachten. Het voorjaarszonnetje is heerlijk, maar ook verraderlijk. Omdat het buiten nog niet heel warm is, voel je misschien niet zo de noodzaak om jezelf met een dikke laag anti-zonnebrandcrème in te smeren. Volstaat dan een dagcrème met SPF met dit zachte lentezonnetje?

We vroegen het aan dermatoloog Laura Kienhorst van Huidkanker ExpertiseCentrum Tergooi en huidtherapeut Miriam van de Vlag van Huidtherapie Amersfoort, die belangrijke kennis en tips over SPF delen.

Wat is SPF?

SPF staat voor Sun Protection Factor. Het geeft aan in hoeverre zonnebrandcrèmes, -lotions en -sprays UV-B-straling kunnen absorberen of reflecteren. Door die straling kun je namelijk verbranden. SPF 15, 30 en 50 komen het meest voor. Hoe hoger de SPF, hoe beter en langer je beschermd bent tegen de zon – mits je goed smeert.

“Als je een lichte huid hebt, kun je bijvoorbeeld vijf minuten in de zon zitten voordat je verbrandt. Als je je van tevoren zou insmeren met een zonnebrandcrème met SPF 2, dan kun je twee keer zo lang, dus tien minuten, in de zon zitten voordat je verbrandt”, vertelt dermatoloog Laura Kienhorst over de werking van SPF. “Met bijvoorbeeld SPF 15 is dat dan vijftien keer vijf minuten, dat wil zeggen een uur en een kwartier.” Met factor 50 kun je volgens dat principe dus ruim vier uur vooruit. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan, die de experts hieronder toelichten.

Verschil tussen UV-A- en UV-B-straling

Belangrijk om over SPF te weten, is dat het alleen beschermt tegen UV-B-straling. Je hebt namelijk twee soorten UV-straling: UV-A en UV-B. “Zonlicht bestaat voor zo’n 95 procent uit ultraviolet (UV-)A-licht en vijf procent uit UV-B-licht”, legt Laura uit. “UV-A dringt diep door in de huid en zorgt voor huidveroudering, zoals rimpels. Daarom staat de A ook wel voor Aging. UV-B dringt minder diep in de huid, maar geeft wel zonverbranding. Daarom staat de B ook wel voor Burning.”

SPF beschermt puur tegen zonnebrand in de vorm van roodheid en verbranding, als gevolg van die UV-B-straling. Maar dat wil niet zeggen dat een anti-zonnebrandcrème je niet tegen UV-A-straling beschermt. Dat doet het óók, middels andere ingrediënten. Maar nu focussen we op de werking van SPF, en die is dus eigenlijk alleen van toepassing op de UV-B-straling.

SPF 15, 30, of 50: wat is het best voor jouw huid?

Welke SPF jij nodig hebt, hangt onder meer af van je huidtype en de zonkracht. “Je huidtype wordt bepaald door hoe snel je verbrandt door de zon. Iemand met een lichte huid, rossig haar en sproeten verbrandt veel sneller dan iemand met een donkere huid”, vertelt Laura. “Je huidtype is erfelijk bepaald en verandert niet. Je moet met je eigen huidtype rekening houden bij het kiezen van de juiste SPF.” KWF Kankerbestrijding helpt je daarbij goed op weg met dit handige overzicht van aanbevolen beschermingsfactoren per huidtype. De Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie adviseert om in elk geval SPF 30 te smeren. “Dat geldt niet alleen als je een dag naar het strand gaat, maar ook bijvoorbeeld voor een middag op een terras, tuinieren en buiten sporten.”  

Nou werkt geen enkele anti-zonnebrandcrème voor de volle honderd procent, licht huidtherapeut Miriam van de Vlag toe over de factoren. En het verschil qua bescherming tussen de SPF-soorten, is een kwestie van enkele procenten. “SPF 15 biedt 93,3 procent bescherming, SPF 30 96,6 procent en SPF 50 98 procent.”

SPF doet alleen goed z’n werk als je goed smeert

Hoe hoog je factor ook is, SPF werkt alleen goed als je het op de juiste manier op je huid smeert. “De aanbevolen smeerdikte is 2 milligram per vierkante centimeter”, vertelt Miriam. “Dat komt uit op bijna één theelepel voor je gezicht, vier volle eetlepels voor je armen en benen en nog eens twee volle eetlepels voor je buik en rug”, illustreert ze. Smeer je minder op, dan vermindert de werking van SPF aanzienlijk. Er zijn flinke klodders nodig, dus. “Om de SPF die op de verpakking staat te halen, moet zo dik worden gesmeerd als pindakaas op een boterham. In de praktijk smeert niemand zo dik en wordt de beschermingsfactor daarmee dus niet gehaald”, vult Laura aan. 

Ook is het belangrijk dat je een anti-zonnebrandproduct met SPF om de twee uur opnieuw aanbrengt. Bij sporten of zweten moet nog vaker gesmeerd worden. Smeer ook altijd opnieuw na het zwemmen, ook als op de verpakking staat dat het waterproof of waterresistant is. 

Lees ook:
6 fouten die we maken bij het smeren van zonnebrand

Nee, dagcrème met SPF volstaat níet

Maar dan dus die prangende vraag: volstaat een dagcrème met SPF tegen de voorjaarszon? Daar kunnen beide experts duidelijk over zijn: nee. “De eerste voorjaarszon is altijd heerlijk en voor veel mensen aanleiding om lekker lang buiten in de zon te zitten. Maar de huid is dan nog helemaal niet gewend aan de zon, en de zonkracht is vaak hoger dan je denkt”, waarschuwt Laura. “Het smeren van een dagcrème met SPF kan dan een vals gevoel van veiligheid geven. Je kunt de neiging hebben langer in de zon te blijven dan je kunt verdragen.”

Een dagcrème met SPF beschermt in principe net zo goed tegen de zon als een zonnebrandcrème met dezelfde factor, meent de dermatoloog. “Maar meestal is de SPF in een dagcrème maximaal SPF 15, en dat is onvoldoende voor bijvoorbeeld naar het strand, een middag op een terras, tuinieren en buiten sporten.” Voor een dagcrème zou je dan eigenlijk SPF 30 moeten gebruiken, adviseert ze. “Bovendien breng je zo’n dagcrème meestal maar één keer per dag aan”, vult huidtherapeut Miriam aan. “Dat is veel te weinig, want elke anti-zonnebrandcrème is na twee tot 2,5 uur uitgewerkt.”

Zonnebrandcrème smeren SPF

Tóch een dagcrème met SPF kopen?

Maar als je je daarnaast écht goed beschermt, zijn alle kleine beetjes bescherming tegen de zon mooi meegenomen – mits het je huid niet irriteert. Waar moet je precies op letten, als je toch een dagcrème met SPF wilt kopen? Ten eerste dat het zowel tegen UV-A als UV-B beschermt. “In Europa beschermen de meeste zonnebrandcrèmes tegen zowel UV-A- als UV-B-licht. Buiten Europa worden soms nog crèmes verkocht zonder bescherming tegen UV-A”, vertelt Laura. “Kijk daarom goed op de verpakking en zoek naar een product dat tegen zowel UV-B als UV-A bescherming biedt.” Ga ook het liefst voor een zo hoog mogelijke factor, drukken beide experts ons op het hart.

SPF voor de droge huid

Heb je een droge huid, dan is er nog een extra punt om op te letten bij het kopen van een dagcrème met SPF. “Een lotion bevat meer water en minder vet dan een crème. Als je een droge huid hebt, kun je beter kiezen voor een crème dan een lotion”, tipt de dermatoloog. Qua SPF-bescherming zit daar geen verschil in.  

SPF voor de gevoelige huid

Heb je een gevoelige huid? Houd dan rekening met chemische en fysische UV-filters. “Chemische absorberen UV-licht, fysische weerkaatsen het. Daarom geven fysische filters minder kans op huidirritatie”, vertelt huidtherapeut Miriam. “Een gevoelige huid reageert sneller op chemische UV-filters.”

Hoe je die chemische UV-filters herkent? Let bijvoorbeeld op ingrediënten als butyl methoxydibenzoylmethane (avobenzon), phenylbenzimidazole sulfonic acid (ensulizole), benzophenone-3, oxybenzone, octrocrylene en ethylhexyl methoxycinnamate. “Enkele van deze stoffen zijn erg in opspraak omdat ze mogelijk hormoonverstorend zijn en het koraal aantasten”, weet Miriam. We stappen er tenslotte ook massaal mee de zee in op een zonovergoten stranddag.

Dagcrème SPF strand

Welke ingrediënten wél goed en milder voor de huid zijn, zijn dus de fysische UV-filters. Hoe herken je die? “De minerale filters zink en titaniumdioxide zijn beter, maar mogen geen nanodeeltjes bevatten voor het koraal.” Dermatoloog Laura benoemt nog een belangrijk kenmerk van die fysische filters, of in elk geval het ingrediënt zinkoxide: “Meestal is het wit en zichtbaar op de huid.” Dit kan dan ook een reden zijn waarom je dit soort antizonnebrand juist níet wilt, “maar voordeel is wel dat het minder snel irriteert.”

Vergeet naast te smeren ook niet te kleren en weren

Nu weet je dus hoe SPF werkt, hoe je het het best op je huid smeert én waarom een dagcrème met SPF niet volstaat. Maar er zijn natuurlijk nog meer maatregelen die je kunt treffen tegen schadelijk zonlicht. “Naast smeren, zijn ook ‘kleren’ en ‘weren’ van belang”, benadrukt Laura. “Vermijd de zon als deze op z’n sterkst is, tussen 11.00 uur en 15.00 uur. En draag bijvoorbeeld een pet of een hoed om het gezicht tegen de zon te beschermen.” Vergeet ook zeker niet je ogen te beschermen. Niet alleen een accessoire: zó belangrijk is het dragen van een zonnebril voor je ogen.

Beeld | Getty

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant