Gezondheid

Daarom is dansen goed voor je

dancing-women-2.jpg

Je wordt er gelukkiger van en kunt alle zorgen even helemaal loslaten. Maar er is nog meer swingend voordeel, blijkt uit allerlei onderzoek. Dansen is ook heel goed voor de werking van ons brein. 

Bij een groot aantal dansvormen is de intensiteit vergelijkbaar met sporten zoals recreatief voetbal en tennis. Verplicht een uurtje sporten kan dus heel goed vervangen worden door lekker dansen. Zeker als je je ook geestelijk wilt verrijken. Martine van Santen is choreografe en gespecialiseerd in bewegingswetenschappen. “Bij dans komt de beweging van binnenuit. Het heeft een emotioneel aspect, wat deze manier van bewegen een extra dimensie geeft. Je bent sportief bezig, maar op een creatieve manier. Dans vraagt om muzikaliteit en ritme en in veel gevallen kent het een sociaal aspect. Dat is wel even iets anders dan een rondje hardlopen.”

Je bewuster worden van je eigen lichaam is nog zo’n positief aspect van dansen. “Als je vals speelt op een piano, kun je het instrument de schuld geven. Maar bij een danscombinatie die niet lukt, ben jij het instrument. Dan word je geconfronteerd met iets wat je zelf niet kunt,” aldus Van Santen. Meer bewegen houdt in dat je bloedcirculatie wordt gestimuleerd. Sommige dansvormen vragen om de nodige kracht, waarvoor je echte spierballen nodig hebt. Maar de positieve invloed op het lichaam kan ook heel subtiel te merken zijn. “Bij veel leerlingen merk ik een transformatie naarmate de lessen vorderen,” aldus Karstens. “Ze staan meer rechtop en worden zelfverzekerder wanneer ze dansen. Het is heel mooi om die ontwikkeling gade te slaan.”

Positieve effect van nieuwe pasjes leren

Volgens Brits onderzoek neemt ons geluksgevoel met 9,3 procent toe wanneer we dansen. Dansen staat daarmee net iets onder vrijen, dat ons met een stijging van 14,2 procent nóg gelukkiger maakt. Die geluksfactor merkt Karstens ook op. “Soms zie je aan mensen hoe blij ze worden van dansen. Volwassen studenten komen met een gefronst voorhoofd binnen na een lange werkdag. Na de les gaan ze zichtbaar opgelucht naar buiten, door de combinatie van muziek en bewegen. Dansen voelt, zo vertelde een van hen ooit, bijna als een frisse douche.” Naarmate je ouder wordt, gaat de frontale lob aan de voorkant van de hersens als eerste achteruit. Dat kun je vergelijken met spiermassa die afneemt wanneer je minder beweegt. Dit deel van je hersens is verantwoordelijk voor inhibitie of remming: een functie waarmee je onbewust bepaalt wat je onthoudt. Om het verval van je geheugen tegen te gaan, is het belangrijk om uitdagingen te zoeken en nieuwe dingen te ondernemen. Dansen is daar een uitgelezen activiteit voor. Lichamelijke inspanning stimuleert groei en aanleg van nieuwe verbindingen in je brein. Je wordt bovendien motorisch gestimuleerd, omdat je nieuwe danspasjes of bewegingspatronen aanleert. Het geluksgevoel dat dansen oproept zorgt er daarnaast voor dat je wat je leert, ook beter opslaat.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat dansen het beginstadium van dementie zou kunnen afremmen. Onderzoekers vergeleken mentale en lichamelijke activiteiten zoals dansen, wandelen, tennissen, kaartspelletjes, kruiswoordpuzzels en het bespelen van een muziekinstrument. Geregeld dansen bleek de enige activiteit te zijn die de kansen op dementie met 76 procent vermindert. Volgens de Amerikaanse neuroloog Robert Katzman train je je brein het best met dansstijlen waarbij je continu en razendsnel beslissingen moet nemen. Dat zijn bijvoorbeeld de foxtrot of de wals. Overigens kan een potje improviseren in de huiskamer net zo positief zijn voor je gezondheid. Wil je dansen serieus aanpakken en lessen volgen? Volg dan vooral je hart en geef jezelf de tijd. “Kies voor een muzieksoort waar je vrolijk van wordt,” raadt Karstens aan. “En wees vooral geduldig en blijf proberen. Sommige vrouwen raken gefrustreerd omdat ze pasjes niet onder de knie krijgen. Houd je gewoon voor: ik ga bewegen en zelfs als ik het allemaal niet onthoud, heb ik in ieder geval een work-out gehad. Dat is ook hartstikke goed!”

De populairste stijlen

Wil je gewoon lekker ontspannen of dans je liever met een doel? We zetten een paar populaire stijlen en soorten met de voordelen voor je op een rijtje.

  • Wil je soepeler worden? Lyrical jazz is een mix van jazz, ballet en moderne dans. Door middel van diverse technieken en de vaak vloeiende, dynamische bewegingen bevorder je je flexibiliteit. Bekijk hieronder een video waarin aan lyrical jazz wordt gedaan.
  • Met de Argentijnse tango kun je je ruimtelijke inzicht én geheugen verbeteren. Allemaal dankzij de talloze houdingen en danspassen die je aanleert.
  • Bij moderne dans krijg je geregeld te maken met danscombinaties waar je je gevoel in moet leggen. Dat is niet voor iedereen even makkelijk. Dat maakt deze vorm heel geschikt voor wie zich geestelijk wat meer wil leren blootgeven.
  • Onderzoek bewijst dat oriëntaals buikdansen een positief effect heeft op je vitaliteit. Het ontspant, zorgt voor meer mentale veerkracht en energie en maakt je bewuster van je lichaam.
  • De populaire, uit de Verenigde Staten overgewaaide barre methode is een work-out gebaseerd op klassieke ballettraining. Deze combinatie van stretchoefeningen en krachttraining maakt je lichaam sterk. De work-out wordt in veel dansscholen gegeven en is geschikt voor beginners.
  • Danslessen in sportscholen – zoals zumba of sh’bam – zijn vaak een herhaling van combinaties van passen en stijlen. Dat is een laagdrempelige manier om kennis te maken met verschillende dansvormen en het onthouden van een choreografie. Intussen werk je aan je uithoudingsvermogen. Geschikt voor iedereen, zeker ook voor beginners.
  • Zin om flink te zweten? Uit onderzoek is gebleken dat Afrikaanse dans en high impact aerobics tot de danssoorten behoren die je fysiek het meest uitputten. Dag, overtollige pondjes!

Dit is overgenomen uit het artikel Voetjes van de vloer! uit Margriet 37-2016. Je kunt editie 37-2016 bestellen via Tijdschrift365.nl of koop het hele artikel op Blendle.

Bekijk ook:
–  Video: Kinderen dansen sterren van de hemel
– Inspirerend! 90-jarig dansstel blijft dansen

Ontvang jij nog geen nieuwsbrief, maar wil je wel graag wekelijks soortgelijke artikelen als deze ontvangen? Schrijf je dan in via http://www.margriet.nl/nieuwsbrief/.

Ook interessant