Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Een betere huid en nóg 8 gezondheidsvoordelen van cranberry’s

cranberrys-margriet.jpg

Je houdt ervan of je vindt ze niet te pruimen: cranberry’s. Deze besjes staan bekend om hun zure en ietwat bittere smaak. Daarom staan ze logischerwijs niet bij iedereen bovenaan het lijstje van favoriete fruitsoort.

Toch zijn deze besjes heel erg goed voor je vanwege deze negen redenen:

1. Goed voor je bloedsuikerspiegel

Cranberrysap vermindert het LDL-cholesterol. Door een lager cholesterolgehalte liggen hart-en vaatziekten minder op de loer. Ook heeft dit een positief effect op de bloedsuikerspiegel. Cranberry’s kunnen daarom ook goed zijn voor mensen met diabetes type 2. Wel is het zo dat er aan cranberrysap vaak suiker toegevoegd is, waardoor je bloedsuikerspiegel juist kan stijgen. Let hier dus op bij het kopen. Vaak is er ook een versie zonder toegevoegde suikers beschikbaar.

2. Verkleinen het risico op maagzweren en maagkanker

Deze bes bestrijdt de maagbacterie Helicobacter pylori. Dit is vaak de oorzaak van maagzweren en maagkanker. Wanneer je regelmatig cranberrysap drinkt, kan dit de kans verkleinen.

3. Goed voor je spijsvertering

Door het hoge aantal vezels dat cranberry’s bevat, blijft de bloedsuikerspiegel niet alleen laag maar zijn ze ook nog eens goed voor de spijsvertering. Door het hoge gehalte aan vezels is het goed voor je darmflora.

Lees ook:
Goed om te weten: dit zijn de voor- en nadelen van chiazaad

4. Voorkomen blaasontsteking

Vaak wordt er cranberrysap aangeraden bij een blaasontsteking. Ondanks dat het niet bewezen is dat dit werkt, kunnen cranberry’s wel blaasontstekingen voorkomen. Naast vitamine C bevat de cranberry ook zogenoemde proanthocyanidinen. Die zorgen er niet alleen voor dat bacteriën zich niet aan de blaaswand kunnen hechten, maar ook dat aan de blaaswand gehechte bacteriën worden losgeweekt.

5. Bevatten veel antioxidanten

Een woord dat we inmiddels maar al te goed kennen en in veel fruit- en graansoorten voorkomt, is antioxidanten. Antioxidanten dienen als doel dat ze ons als een soort schild beschermen tegen schadelijke stoffen en daarmee langdurige ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen. Gooi vanaf nu dus maar een handvol van de besjes door je yoghurt.

6. Goed voor je gebit

Onderzoekers in Canada en Japan hebben het effect van cranberry’s op tandbederf en ziek tandvlees onderzocht. Wat blijkt? Het zure besje schijnt het aanhechten van bacteriën die onze tanden ziek maken, tegen te gaan.

Lees ook:
Deze 5 gezondheidsvoordelen van peren kende je vast nog niet

7. Cranberry’s maken je vrolijk

Het aminozuur tryptofaan verhoogt de productie van serotonine. Dit gelukshormoon zorgt ervoor dat we ons mentaal beter voelen. Ook is het goed voor onze hersenen en verbetert het ons geheugen.

8. Verbeteren je huid

Door de antioxidanten die cranberry’s bevatten, zijn ze goed voor je huid. Zo helpen de besjes bij huidproblemen als eczeem, acne, psoriasis en dermatitis. De antioxidanten zorgen ervoor dat het bloed gefilterd wordt van gifstoffen, waardoor de huid er langer jong uit blijft zien.

9. Werken ontstekingsremmend

Niet alleen het vruchtvlees van het besje bevat gezonde kwaliteiten, ook de schil geeft je immuunsysteem een flinke boost. Het bevat namelijk het stofje ursolzuur. Dit komt in de schil van veel fruitsoorten voor en heeft een sterk ontstekingsremmend effect op ons lichaam. Jij weet dus wel waar je een slokje van moet nemen als je een griepje te pakken hebt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Mens-en-gezondheid.info.nuDebuurman.nu, Real Simple
Beeld | Getty images

Ook interessant