Gezondheid

Minder je gezicht aanraken vanwege coronavirus: zó doe je dat

coronavirus.jpg

Dat het goed wassen van je handen belangrijk is om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, weten we inmiddels wel. Toch is er volgens hoogleraar medische microbiologie Bert Niesters nóg een gewoonte die we echt niet over het hoofd mogen zien: namelijk het aantal keren dat je op een dag je gezicht aanraakt.

Volgens Niesters is het belangrijk om dit zo min mogelijk te doen, om zo mogelijke besmettingen te voorkomen. Maar hoe leer je jezelf nu deze gewoonte af? New York Times deelde een aantal handige tips:

1. Houd een doos zakdoekjes bij de hand

Voel je de drang om te krabben, over je neus te wrijven of bijvoorbeeld je bril goed te zetten? Neem dan een zakdoekje en gebruik deze in plaats van je vingers. Voel je een niesbui opkomen maar heb je geen zakdoekje bij de hand? Nies dan in je elleboog in plaats van je hand, zo adviseren gezondheidsexperts. Als je niest in je hand geef je de ziektekiemen namelijk sneller door aan mensen of andere voorwerpen om je heen.

2. Herken zogeheten ‘triggers’

Probeer wat meer stil te staan bij de dingen die je doet. Zodra je je meer bewust bent van wanneer en waarom je je gezicht aanraakt, kun je namelijk dit probleem aanpakken. Wrijf je regelmatig in je ogen omdat ze droog aanvoelen? Haal dan wat hydraterende oogdruppels. Mensen met contactlenzen kunnen het beste tijdelijk een bril dragen zodat ze zo min mogelijk in hun ogen wrijven. Leun je vaak met je kin op je handen als je moe bent? Corrigeer jezelf dan meteen en ga op een andere manier zitten. Als het je maar niet lukt om van je gezicht af te blijven, kun je er ook nog voor kiezen om bij bepaalde gelegenheden een mondmasker te dragen. Deze kan dan fungeren als een fysieke barrière tegen het aanraken van je neus of mond.

3. Houd je handen bezig

Zolang je met je handen in de weer bent, kun je ook niet je gezicht aanraken. Probeer daarom op momenten dat je even niks doet bijvoorbeeld een stressballetje vast te houden of iets anders. Je zult merken dat je dan minder vaak geneigd bent om je gezicht aan te raken. Vergeet alleen niet om dit voorwerp dan regelmatig schoon te maken. Een geparfumeerde zeep of lotion kan je ook helpen. Wrijf je handen hiermee in en elke keer dat je dan je gezicht wilt aanraken, zal de geur je bewust maken van wat je wilt gaan doen.

4. Zorg voor minder stress

Tot slot is het volgens Stew Shankman, professor in de psychiatrie en gedragswetenschappen, ook belangrijk om je stresslevel te verminderen. “Stress beïnvloedt je immuunsysteem, en hoe meer je gestrest bent, hoe meer je je vermogen om infecties te bestrijden vermindert”, zo legt hij uit aan New York Times. Volgens de professor is het dan ook belangrijk om meer in het moment zelf aanwezig te zijn, meditatie of mindfulness te doen of gewoon op je ademhaling te letten.

Een beetje relativering is overigens ook belangrijk: mocht je tóch je gezicht aanraken, dan is dit natuurlijk niet het einde van de wereld. Zolang je je handen regelmatig wast kan dit weinig kwaad.

Meer lezen over het coronavirus?

Waarom het coronavirus minder dodelijk is voor vrouwen dan voor mannen

Malariamedicijn lijkt te werken tegen ziekte veroorzaakt door coronavirus

Is een pakketje uit China nu wel veilig in verband met het coronavirus?

Zo lang duurt het (waarschijnlijk) nog totdat er een vaccin is tegen het coronavirus

Van coronavirus tot SARS: waarom komen nieuwe ziektes vaak uit China?

Helpt desinfecterende handgel écht om het coronavirus te voorkomen?

Dít moet je doen als je denkt dat je het coronavirus hebt

Zó was je je handen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | New York Times, Trouw
Beeld | iStock

Ook interessant