Gezondheid

Zó ga je het beste om met angst om naar buiten te gaan

zo-ga-je-het-beste-om-met-angst-om-naar-buiten-te-gaan.jpg

De maatregelen in Nederland worden langzaamaan weer wat versoepeld. De kinderen gaan weer naar school, je coronakapsel kan éindelijk geknipt worden en ook buitensporten zijn weer toegestaan. Heel fijn nieuws allemaal, maar wat als naar buiten gaan bij jou juist zorgt voor angst?

Want hoe goed jij ook oplet op straat; je bent bij het afstand houden ook afhankelijk van wat anderen doen.

Flight or fight modus

Als je nu naar buiten gaat en druk bezig bent met het bewaren van afstand én probeert je boodschappenlijstje niet te vergeten, is je lichaam eigenlijk constant in de flight or fight modus. Vooral als je hier gevoelig voor bent, kan dit voor flink wat angst zorgen. Zo’n vecht-of-vluchtreactie zorgt er namelijk voor dat je lichaam extra van het stresshormoon cortisol aanmaakt, waardoor je lichaam constant op scherp staat. Dat is niet alleen heel erg vermoeiend, maar kan bij sommige mensen zorgen voor paniekaanvallen, hoofdpijn of slaapproblemen. Wat kun je daar tegen doen?

Lees ook: Zó voorkom je volgens deze psycholoog dat je mentale gezondheid lijdt onder de coronacrisis

Bescherm jezelf

Als je op straat loopt kun je bijna niet voorkomen dat mensen tóch te dicht bij je komen, of dat iemand in je omgeving hoest. Dat zorgt voor stress en angst, en dat kost weer enorm veel energie. Daarom is het belangrijk om je te bedenken hoe je jezelf kunt beschermen tegen dat soort types. Door een zonnebril te dragen zit je bijvoorbeeld minder aan je gezicht, en je kunt er eventueel ook voor kiezen om een (niet-medisch) mondkapje te dragen. In de supermarkt kun je het winkelwagentje achter jezelf zetten terwijl je in een schap kijkt, om zo te zorgen dat mensen niet té dicht bij je komen. Door jezelf te beschermen, kun je hopelijk iets van je angst buiten wegnemen.

Let op je ademhaling

Merk je dat je toch een gevoel van angst krijgt als je buiten bent? Probeer dan goed op je ademhaling te letten. Door stress of angst raakt je ademhaling namelijk verstoord, waardoor je lichaam juist weer dat vecht- of vluchtreflex activeert. Daardoor wordt dan weer extra cortisol en adrenaline aangemaakt, waardoor je ademhaling en hartritme nóg sneller gaan dan nodig is. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je gaat hyperventileren, dus is het verstandig om bij een angstig gevoel meteen je ademhaling tot rust te brengen. Door diep in te ademen via je neus en weer rustig via je mond uit te ademen, kun je jezelf weer zo zen mogelijk maken.

Vertrouw in veiligheid

Als jij je zelf netjes aan de regels houdt – je handen vaak wast, afstand houdt en niet onnodig vaak naar buiten gaat – is dat alles wat je kunt doen. Probeer erop te vertrouwen dat je op die manier zo goed mogelijk beschermd bent tegen het coronavirus.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Margriet 20

Margriet 20 ligt in de winkels, met alles over (in je eentje) bewegen met de mooiste fiets- én wandelroutes in Nederland. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant