Gezondheid

Dit kan de invloed van de coronacrisis op jouw menstruatie zijn

corona-menstruatiecyclus.jpg

Ervaar je de laatste tijd hevigere menstruatiepijn, verlies je meer bloed dan normaal of ben je langer ongesteld? Dit kan komen door corona. Uit onderzoek blijkt namelijk dat corona effect kan hebben op jouw menstruatiecyclus.

Gezondheidsplatform Cycle Care zocht dit uit en legt uit hoe dit komt.

Aanloop naar menstruatie

De dagen voor je menstruatie is voor de meeste vrouwen een periode waar emoties harder binnen komen dan normaal. De periode waar we nu met z’n allen inzitten, helpt daar natuurlijk niet bij. Deze stress heeft een negatief effect op het lichaam en wordt ook wel cortisol genoemd. Cortisol maakt onze pijngrens hoger, versnelt ons reactievermogen en maakt ons klaar om ergens tegen te vechten. Tegenwoordig heeft dit hormoon weinig nut, want we hoeven niet te vechten of vluchten zoals in de oertijd.

Stressvolle situatie

Hoe gestrester je bent, met de coronacrisis als toppunt, hoe meer cortisol er wordt aangemaakt. Ons lichaam pakt deze signalen op als gevaar, maakt cortisol aan en schiet in een overlevingsstand. In deze stand focust je lichaam zich op taken die belangrijk zijn om te overleven. Overleven is belangrijker dan balans in de cyclus, is de gedachtegang van je lijf. Met als gevolg: je menstruatiecyclus wordt dus verstoord door corona.

Verstoorde menstruatiecyclus en corona

Een verstoorde menstruatiecyclus kun je op allerlei manieren merken. Sommige vrouwen verliezen meer bloed dan normaal, andere vrouwen ervaren hevigere menstruatiepijn en weer andere vrouwen zijn veel langer dan normaal ongesteld. Het kan ook zijn dat de menstruatie een aantal maanden wegblijft. Het vervelende is: uit onderzoek blijkt dat het allemaal met elkaar in verband staat. Want wanneer je een vertraagde ovulatie doormaakt, ben je vaak vervolgens langer ongesteld ​​dan normaal en zul je in veel gevallen ook meer bloed verliezen. Het begin van je volgende cyclus is daardoor ook later, en zo blijft het uitzoeken wanneer je volgende menstruatie opduikt… De welbekende vicieuze cirkel.

Lees ook
Dit is waarom je soms onhandiger bent vlak voor je menstruatie

Verminderen cortisol in je lichaam

Het beste wat je kunt doen, is de cortisol proberen te verminderen in je lijf. Ons lichaam moet het gevoel hebben dat het niet meer wordt aangevallen zodat de afgifte van de stof afgebroken kan worden. Dit kost veel moeite, zeker omdat we ons niet eens meer realiseren dat we gestrest zijn. Houd daarom je cyclus de komende tijd goed in de gaten. Als je merkt dat je PMS erger is geworden of dat je menstruatie in andere zin is veranderd, is het hoog tijd om je stressniveau eens onder de loop te nemen en er iets aan te doen.

Cylce Care deelt nog een aantal tips om je cortisol te verminderen: eet gezond, drink veel water, minder of stop helemaal met alcohol, zorg voor een goede nachtrust en beweeg. Daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig even helemaal niets te doen. Verdwijnt de stress of psychische druk? Dan gaat het met je menstruatie helemaal goed komen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Cycle Care
Beeld | iStock

Margriet 35 ligt in de winkel! Met deze week: een vakantiegevoel in eigen tuin creëren, zwierige zomerrokken inspiratie,  een interview met Marion Bloem en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant