Gezondheid

Fitter worden zonder stappenteller? Deze wandelmethode gaat je helpen

conditie-opschroeven-zonder-stappenteller.jpg

Tegenwoordig heb je haast geen aparte stappenteller meer nodig als je een smartphone hebt, want daarop kun je gewoon een app downloaden die bijhoudt hoeveel je loopt op een dag – als-ie er al niet automatisch op staat. En omdat je je mobiele telefoon vaak overal mee naartoe neemt, is zo’n app een redelijk betrouwbare vervanger.

Als je gebruikmaakt van een stappenteller of een app met dezelfde functie, ben je er vast op gebrand om de 10.000 aanbevolen stappen per dag te halen. Je checkt meerdere keren per dag op welk aantal je al zit, loopt een extra rondje als de 10.000 stappen nog enorm ver weg lijken en bent er min of meer continu mee bezig. Maar werkt een stappenteller eigenlijk wel om echt fitter te worden?

Active 10

Er blijkt een methode te zijn die minder tijd en moeite in beslag neemt dan die 10.000 stappen per dag halen. Bovendien zou je op deze manier je conditie sneller verbeteren én op peil houden. Active 10 wordt het genoemd. En wat het is, wordt uitgelegd in het BBC-programma The truth about… getting fit. Volgens de Active 10-methode zou je dagelijks drie wandelingen van tien minuten moeten maken, wat bij elkaar goed zou zijn voor ongeveer 3.000 stappen en 2,5 kilometer. Het is hierbij wel belangrijk dat je flink doorstapt. “Je moet op zo’n tempo lopen dat je nog wel kunt praten, maar niet meer kunt zingen,” aldus hoogleraar sport en gezondheid Robert Copeland.

De hoogleraar van de Britse Sheffield Hallam University onderzocht de methode voor de BBC. Hiervoor splitste hij een groep proefpersonen in tweeën: de ene helft moest 10.000 stappen per dag zetten, de rest van de deelnemers volgde de Active 10-methode. Wat bleek? De groep die de nieuwe wandelmethode uitprobeerde, had minder moeite om fitter te worden én te blijven.

Verhoogde hartslag

Bij de Active 10-methode draait het om het verhogen van de hartslag, dit krijg je voor elkaar doordat je gedwongen wordt om flink door te stappen. Bij de 10.000-stappenmethode wordt hierop niet de focus gelegd. En dat terwijl je gezondheid veel baat heeft bij het tijdelijk opschroeven van je hartslag. Copeland: “Er zijn volop aanwijzingen dat je daardoor het risico op diabetes, hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker verlaagt.”

Bron | rtlnieuws.nl
Beeld | iStock

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Abonneer je op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant