Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van chronische vermoeidheid? Dit zijn de oorzaken (en dit kun je eraan doen)

last-van-chronische-vermoeidheid-dit-zijn-de-oorzaken.jpg

Kom je ’s ochtends moeizaam uit bed en haal je het alleen tot de avond als je een middagdutje kunt doen? Wanneer dit een dagelijks terugkerend probleem is, heb je misschien last van chronische vermoeidheid. Koffie helpt dan niet meer: je kunt beter uitzoeken wat de oorzaak is en hoe je die kunt aanpakken.

Het is normaal dat je moe bent na een avondje uit of na een wandeling van vijftien kilometer. Vermoeidheid wordt pas ábnormaal als je moe wordt van alledaagse activiteiten en je wordt belemmerd in je dagelijks leven.

Pak het op tijd aan

Het probleem bij aanhoudende vermoeidheid is dat je het vaak niet doorhebt. Je lichaam went aan deze ‘vermoeide staat’ en zal je niet waarschuwen extra rust te nemen. Heb je al lang last van vermoeidheid? Dat kan een aantal vervelende gevolgen hebben. Denk hierbij aan een verminderd immuunsysteem, concentratieproblemen of stemmingswisselingen. Het is dus belangrijk om er op tijd iets aan te doen.

Vier soorten vermoeidheid

Er zijn vier soorten chronische vermoeidheid die je kunt herkennen aan verschillende symptomen. Als je de symptomen per soort bij jezelf kunt onderscheiden, kun je de oorzaak doelgerichter aanpakken.

  • Hormonale vermoeidheid: keelpijn, gebrek aan initiatief, ochtendsufheid en duizeligheid.
  • Mentale vermoeidheid: vergeetachtigheid, concentratieproblemen, overgevoeligheid voor prikkels, snel geïrriteerd.
  • Fysieke vermoeidheid: snel emotioneel, moeilijk in slaap komen.
  • Metabole vermoeidheid: moeite met fysieke inspanning, gebrek aan kracht.

Oorzaken van vermoeidheid

Vaak treden de vier soorten vermoeidheid afwisselend op en daarom is het moeilijk om precies te ontdekken wat de oorzaak is. Toch zijn er een paar veelvoorkomende oorzaken waarop je in elk geval kunt letten. We zetten ze voor je op een rijtje, met tips hoe je ze kunt voorkomen.

Voeding

Chronische vermoeidheid is vaak het gevolg van een onvolledig voedingspatroon. Je komt continu voedingsstoffen tekort, waardoor je lichaam niet de brandstof binnenkrijgt die het nodig heeft. Let er daarom op dat je gezond en afwisselend eet. Je kunt hierbij letten op het aanbevolen aantal calorieën, dat je genoeg groente en fruit eet, genoeg water drinkt en je maaltijden verdeelt over de dag (sla nooit je ontbijt over!).

Je beweegt niet genoeg

Regelmatig sporten geeft je energie. Je zou per week minimaal twee uur en dertig minuten moeten sporten om gezond te blijven. Dit lijkt veel, maar als je het verspreidt over de hele week kost het je weinig moeite. En hoe graag je ook op de bank wilt neerploffen wanneer je moe bent, je zult je uiteindelijk een stuk beter voelen als je tien minuten uittrekt voor een korte wandeling.

Je slaapt te veel

Ja, dat kan dus ook. Het ideale aantal uren slaap ligt tussen de zeven en negen uur. Als je langer slaapt, begint je lichaam een nieuwe slaapcyclus en zul je je alsnog moe voelen wanneer deze tweede cyclus wordt verstoord. Ook kan je lichaam slecht wennen aan een afwisselend slaapritme. Slaap je in het weekend ineens veel meer dan doordeweeks, dan moet je lichaam zich steeds blijven instellen op een nieuw slaapritme. En dat is vermoeiend.

Stress

Het is ook vermoeiend om continu onder stress te staan, dat is logisch. Maar een vermoeid lichaam kan ook fysieke inspanning met stress verwarren. In beide gevallen maak je adrenaline aan, wat verschillende gevolgen kan hebben. Je hartslag en ademhaling worden hoger, je produceert het stofje cortisol – dat je immuunsysteem onderdrukt – én je slaapritme wordt verstoord.

Bovendien wordt je vermoeidheid gemaskeerd door de stresshormonen: doordat je steeds alert bent, voel je niet meer dat je moe bent en neem je dus ook niet de rust die je nodig hebt. Je kunt proberen de stresshormonen onder controle te krijgen door ademhalingsoefeningen te doen, te eten op vaste tijden en korte, rustige activiteiten in te plannen, die je verspreidt over de dag. Denk hierbij aan wandelen, fietsen of zwemmen.

Mentale uitputting

Negatieve gedachten en emoties (perfectionisme, piekergedrag, faalangst, verdriet, jaloezie, enzovoorts) kosten veel energie. Ook als je vaak omgaat met pessimistische, negatief ingestelde mensen kun je snel uitgeput raken. Het is dus belangrijk dat je jezelf voor dit soort emoties afschermt door je grenzen aan te geven of te mediteren.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Je gezondheid

Als alle bovenstaande mogelijke oorzaken niet het probleem zijn, kun je het best contact opnemen met je huisarts. Vermoeidheid kan namelijk ook duiden op hart- en vaatziekten, diabetes, zwangerschap, depressie, vitaminetekort of allergieën.

De effecten van vermoeidheid op de lange termijn kunnen negatieve effecten hebben op je gezondheid. Wees er dus op tijd bij.

Bron | Bedrock.nl, Gezondheidsnet, Medical News Today
Beeld | iStock

Ook interessant