Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Champagne, cava of prosecco: wat is het gezondste om mee te proosten?

champagne-cava-of-prosecco-wat-is-het-gezondst.jpg

Laten we eerlijk zijn: alcohol is sowieso niet zo goed voor je lijn. Maar als je met oud en nieuw graag wil proosten, wat is dan de gezondste keuze? Champagne, cava of prosecco?

Wij leggen het je hier uit.

Aantal calorieën

Als het je echt puur om het aantal calorieën te doen is, dan maakt het eigenlijk helemaal niet uit of je champagne, cava of prosecco neemt. Alle drie de drankjes bevatten namelijk gemiddeld zo’n 77 calorieën per glas. Even ter vergelijking: een glas rode wijn bevat zo’n 123 calorieën, een glas witte wijn 100 en een glas zoete witte wijn 144. Vergeleken met deze alcoholische drankjes bevat een glaasje champagne, cava of prosecco dus helemaal niet zo veel calorieën.

Suikers

Als het je gaat om het aantal suikers, dan zijn de verschillen tussen de drie drankjes toch wel wat groter. Voordat we je de precieze cijfers geven, is het belangrijk om te weten dat je van champagne, cava en prosecco verschillende smaaktypes hebt die je kunt herkennen aan de benamingen op de fles. Denk bijvoorbeeld aan sec, brut of demi sec. Deze geven eigenlijk aan hoeveel suiker er in de drank zit.

Lees ook: Getest: uit dít glas smaakt champagne het allerlekkerst

Champagne, cava of prosecco

Hieronder een handig overzichtje van de hoeveelheid suikers per drankje.

Champagne

  • Doux: meer dan 50 gram suiker
  • Demi-sec: 33-50 gram suiker
  • Sec: 17-35 gram suiker
  • Brut: 6-15 gram suiker
  • Extra brut: maximaal 6 gram suiker

Cava

  • Dulce: meer dan 50 gram suiker per liter
  • Semi-seco: 33-50 gram suiker
  • Seco: 17-35 gram suiker
  • Extra seco: 12-20 gram suiker
  • Brut: 6-15 gram suiker
  • Extra brut: maximaal 6 gram suiker

Prosecco

  • Dry: 17-32 gram suiker
  • Extra dry: 12-17 gram suiker
  • Brut: maximaal 12 gram suiker per liter

Conclusie

Als je dus graag voor een drankje gaat met zo weinig mogelijk suikers, dan kun je het beste voor een champagne of cava gaan en daarvan dan de extra brut variant. Houd er wel rekening mee dat deze ook het minst zoet smaakt. Dus als je liever wél met een ietwat zoet drankje proost, dan kun je het beste voor demi-sec gaan. Zo vaak proost je eigenlijk ook niet toch?!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Vriendin.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant