Gezondheid

Waarom je vóór cardio beter eerst krachttraining kunt doen

krachttraining-of-cardio.jpg

Wanneer je de sportschool binnenstapt, kan het nog best lastig zijn om te bepalen waar je nou het beste mee kunt beginnen. Krachttraining, of toch cardio? Gelukkig zijn er een aantal sportexperts die het voor ons uitleggen.

Zo kun je het meeste uit je sportsessie halen.

Eerst krachttraining

Veel sporters brengen eerst hun hartslag omhoog met cardio-oefeningen, waarna ze verder gaan met de krachttraining. Toch blijkt het effect op je lichaam groter te zijn als je deze volgorde omdraait. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die gingen hardlopen of fietsen vóór de krachttraining, minder gewichten konden heffen dan sporters die eerst krachttraining deden. Personal trainer Eric Bowling beaamt deze uitkomst: “Als je eerst je krachttraining doet is je focus beter, waardoor je goed nadenkt over hoe je de gewichten op de juiste manier moet heffen”, legt hij uit aan Het laatste nieuws. “Als je dit zou doen na een cardiosessie, ben je al buiten adem en is je focus minder. Hierdoor denk je minder na over de juiste manier van gewichtheffen en kan de vermoeidheid ervoor zorgen dat je makkelijker blessures oploopt.”

Meer calorieën verbranden

Sportfysioloog Marta Montenegro legt aan Women’s health uit hoe het kan dat je meer calorieën verbrandt als je begint met krachttraining. “Gewichtstraining is een anaerobe oefening. Dit is een oefening waarbij je korte uitbarstingen van energie hebt, waarvoor je geen extra zuurstof nodig hebt om in te ademen. Door je work-out hiermee te beginnen, is je energievoorziening al flink gedaald op het moment dat je op de loopband plaatsneemt. Om deze energiepeil op gang te houden, gaat je lichaam vet verbranden. Zo verbrand je dus ook na het sporten meer calorieën.”

Uitzonderingen

Wanneer je je fitter wilt voelen kan het soms juist goed zijn om te beginnen met cardio. “Door eerst een beetje te fietsen of joggen, kan je je spieren voorbereiden en kan de bloedtoevoer naar de grote spiergroepen die je gebruikt vergroten”, vertelt sportarts Sarah Merrill. Daarnaast hangt de volgorde van je work-out af van het doel dat je hebt. “Wil je vooral aan je conditie te werken, dan is het zeker een goed idee om te starten met je cardiotraining. Als je bijvoorbeeld traint voor een race en eerst gewichten heft in plaats van je cardiowork-out, kan je uithoudingsvermogen er zelfs op achteruitgaan.”

Trainingsschema

Om je spieren op de juiste manier te trainen is een goed trainingsschema van belang. Zijn er specifieke delen van je lichaam waar je aan wilt werken, dan is het verstandig om deze als eerst te trainen. Uit een onderzoek dat werd gepubliceerd in the Journal of Strength and Conditioning Research, is namelijk gebleken dat de spiergroep die je als eerste traint, het meest effectief is. Volgens Merrill helpt het om te kiezen voor afwisselende cardio oefeningen die je echt leuk vindt om te doen, zoals bijvoorbeeld zwemmen, roeien of wandelen. “Je kunt je sportschema makkelijker volhouden als je er ook daadwerkelijk van geniet. Altijd dezelfde oefeningen doen, zorgt voor verveling en maakt de kans op blessures groter omdat je altijd dezelfde spieren traint.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s healthHet laatste nieuws
Beeld | iStock

Ook interessant