Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Calorieën verbranden met MicroBewegingen

microbewegingen.png

Hekel aan de sportschool of weet je niet waar je tijd vandaan moet halen om de sporten? Wellicht zijn MicroBewegingen iets voor jou…

Wat zijn MicroBewegingen?

MicroBewegingen zijn doelgerichte oefeningen waarbij je bepaalde spieren aanspant gedurende een paar seconden tot enkele minuten. Dit kan in bijna elke situatie: onderweg, op je werk of thuis op de bank. “Door MicroBewegingen in het dagelijks leven toe te passen, kun je je energieverbruik verhogen zodat je meer calorieën verbrandt, waardoor je je beter én strakker in je vel voelt,” vertelt Eva van Zeeland, auteur van het boek Slank door MicroBewegingen. Maar MicroBewegingen hebben nog veel meer voordelen:

1. Je bespaart tijd
Om MicroBewegingen in je dagelijkse leven toe te passen, hoef je geen extra tijd in te plannen; je hoeft er niet de deur voor uit en het is niet nodig om je vooraf om te kleden, want van MicroBewegingen ga je niet zweten. Ook een warming-up is niet nodig.

 2. Je bespaart geld
Een sportschoolabonnement is geen noodzaak voor een gezonde en actieve levensstijl.

3. Een alerter brein
Door MicroBewegingen verbetert het leervermogen én het geheugen.

4. Verhoogde stofwisseling
Door de oefeningen worden je bloedsomloop en stofwisseling voortdurend gestimuleerd waardoor je meer calorieën verbrandt.

5. Minder stress
MicroBewegingen hebben een stressverlagend effect, waardoor neiging tot neerslachtigheid en depressiviteit minder wordt.

6. Iedereen kan het
Voor MicroBewegingen zijn geen speciale vaardigheden of attributen vereist. Iedereen kan het doen. De bewegingen zijn ook geschikt voor mensen die slecht ter been zijn of die (deels) afhankelijk zijn van een rolstoel. Mocht je onder behandeling van een arts of fysiotherapeut zijn, overleg dan eerst welke oefening geschikt voor jou zijn en welke niet.

7. Meer energie
Door het toepassen van MicroBewegingen voel je je beter, krijg je meer energie en is de kans groot dat je een positiever zelfbeeld ontwikkelt.

8. Afvallen: niet per se het doel, meestal wél het gevolg
Met 60 minuten MicroBewegingen verdeeld over de dag, verbrand je gemiddeld 350 calorieën extra, afhankelijk van je gewicht en frequentie van de MicroBewegingen uiteraard.

9. Minder snaaibehoefte
Een actieve levensstijl door MicroBewegingen houdt het ‘lekkere trek’ -gevoel onder controle. De behoefte aan een lekker tussendoortje wordt minder wanneer je gedurende de dag actief bezig bent. Dus in plaats van een loopje naar de koektrommel maak je voortaan allerlei MicroBewegingen om de zoete trek te stillen. Sportief en goed voor de lijn.

10. Ideaal voor vetverbranding
MicroBewegingen zijn lage-intensiteitoefeningen omdat je hartslag laag blijft. Bij een activiteit waarbij je hartslag flink omhoog schiet, kan het vet dat in je lichaam is opgeslagen niet snel genoeg de nodige calorieën leveren. Dus wordt de energie gehaald uit koolhydraten. Om slanker te worden, wil je liever dat de vetreserves worden aangesproken. Daarom zijn activiteiten met een lage hartslag, zoals MicroBewegingen, ideaal om af te slanken.

Voorbeeld MicroBeweging in de keuken

In de keuken heb je genoeg ‘wachtmomenten’ die je kunt invullen met microbewegingen: terwijl de waterkoker of fluitketel z’n werk doet, terwijl je brood in de rooster zit of je koffiezetapparaat opwarmt. Van Zeeland: “Mijn favoriete keukenwork-outs zijn die voor je borstspieren en schouders. Ik noem ze aanrechtpushaways. Hierbij druk je jezelf op tegen het aanrechtblad of de wasbak. Veel mensen realiseren zich niet dat dit een geweldige effectieve oefening is om je arm- en borstspieren te verstevigen!”

– Zet je handen breed op het aanrechtblad en je voeten ver naar achteren. Houd je rug recht en span je buikspieren aan. Kom nu met je bovenlichaam (borst) naar het aanrecht. Je ellebogen buigen naar buiten. Kom weer omhoog zonder je armen te overstrekken.

– Herhaal dit tien keer, zolang als het apparaat (waterkoker, koffiezetapparaat, broodrooster) bezig is of totdat je niet meer kunt.

3D%20via%20EvaSlank door MicroBewegingen

Meer informatie over MicroBewegingen (+ heel veel voorbeelden) lees je in het boek Slank met MicroBewegingen van Eva van Zeeland. Het boek is te bestellen via Bol.com voor 19,95.

Ook interessant