Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoeveel calorieën verbrand je met ‘bankhangen’?

Een volwassen vrouw heeft gemiddeld 2000 calorieën per dag nodig om normaal te functioneren. Maar hoeveel (of hoe weinig) hebben we ongeveer nodig als we bijvoorbeeld de hele dag op de bank liggen te Netflixen? 

Om daar een idee van te krijgen, is het goed om te weten hoe hoog je ruststofwisseling is. Die kun je berekenen met de formule van Roza en Shizgal. De uitkomst is de hoeveelheid calorieën die jouw lichaam nodig heeft als je de hele dag op bed zou liggen. Je lichaam heeft tenslotte ook energie nodig om alle biochemische processen, zoals ademen en het verteren van voedsel, op gang te houden.

Zo bereken je je ruststofwisseling

447,593 + (9,247 x G) + (3,098 x H) – (4,330 x L)

G = lichaamsgewicht in kg, H = lengte in cm, L = leeftijd

Een 45-jarige vrouw van 1.65 meter met een lichaamsgewicht van 63 kilo heeft dus 447,593 + 582,561 + 511,17 – 194,85 = ongeveer 1.346 calorieën nodig als zij de hele dag zou rusten.

Zo verhoog je je stofwisseling

Wil je je ruststofwisseling opschroeven? Dat kan! Spierweefsel verbruikt namelijk meer calorieën dan vetweefsel, ook in rust. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je dus automatisch zult verbranden. Ook ziekte of een trauma kan je ruststofwisseling verhogen – je lichaam heeft tenslotte meer energie nodig om te herstellen. Maar dan gaan wij toch liever voor die krachttraining.
Oh ja! Voor mannen luidt de formule als volgt: 88,362 + (13,397 x G) + (4,799 X H) – (5,677 x L)

Bron | gezondheidsnet, Gezondgids Consumentenbond (augustus 2018), iStock (foto)

Lees ook

Nog meer tips van Margriet.nl lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je mailbox!

Ook interessant