Gezondheid

Hetzelfde aantal calorieën, maar toch afvallen: zó zit dat

hetzelfde-aantal-calorieen-maar-toch-afvallen-zo-zit-dat.jpg

Zou je graag willen afvallen, maar vind je het lastig je eetpatroon en het aantal calorieën aan te passen? Dan kan het helpen om eens een kritische blik te werpen op de tijden waarop je eet. De ene calorie is de andere namelijk niet, als je weet wannéér je ‘m tot je moet nemen.

Dat is toch fijn om te horen!

Sneller aankomen

Dat de tijd waarop je eet uitmaakt voor hoeveel je aankomt, werd ontdekt tijdens een onderzoek naar muizen. Muizen zijn nachtdieren, wat betekent dat ze overdag slapen en ’s nachts wakker zijn. Uit de experimenten bleek dat muizen die overdag eten kregen, zwaarder werden dan muizen die ’s nachts gevoerd werden. Oftewel: als de muizen aten terwijl ze eigenlijk moesten slapen, vlogen de calorieën er makkelijker aan. Maar hoe zit dat met mensen?

’s Avonds eten

Ongeveer hetzelfde blijkt uit een ander experiment van de Brigham Young University. Er werd een groep van 27 mannen getest die twee weken hun normale eetpatroon moesten volgen, en vervolgens twee weken lang na zeven uur ’s avonds niet meer mochten eten. Vervolgens werden deze twee periodes met elkaar vergeleken. Al snel bleek dat de mannen een stuk sneller gewicht verloren als ze ’s avonds niet meer aten: gemiddeld één kilo in twee weken.

Alleen ontbijten

Natuurlijk hoeft dat nog niets te zeggen over de tijd waarop je eet, omdat de mannen door het verbod misschien minder aten. Een ander experiment bewijst echter dat de tijd waarop je eet wel degelijk verschil maakt. Dit onderzoek werd uitgevoerd bij het Amerikaanse leger. De testpersonen werden in twee groepen opgedeeld. De ene groep mocht alleen ontbijten, de andere groep alleen dineren. Ze kregen beide evenveel calorieën: zo’n tweeduizend.

Circadiaans ritme

Al snel bleek dat de testpersonen die alleen mochten ontbijten, een stuk sneller gewicht verloren dan de groep die alleen in de avond at. De ontbijters vielen gemiddeld één kilo per week af. Dit heeft alles te maken met ons circadiaans ritme. Deze bepaalt in welke periode we het makkelijkst voedingsstoffen opnemen en verwerken. Dit is in de ochtend en middag: dan moeten we er namelijk de hele dag van ‘leven’. In de avond verbruiken we niets, omdat we dan gaan slapen. Daardoor wordt alles in je reserve opgeslagen, en daar kom je van aan. Kortom: als je dan tóch dat lekkere stuk cheesecake wilt eten, dan kun je het beter in de ochtend dan in de avond doen.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant