Gezondheid

Is cafeïnevrije koffie gezond of juist niet?

cafeinevrije-koffie-gezond.jpg

Heb jij echt een kopje koffie nodig om wakker te worden in de ochtend of juist om weer energie te krijgen tijdens je werkdag? Of kom je juist slecht in slaap als je te laat nog koffie drinkt? Dan kan het zijn dat je wel eens hebt nagedacht om over te stappen naar decafé. Maar hoe gezond is cafeïnevrije koffie eigenlijk? 

Is cafeïnevrije koffie een perfecte uitkomst om niet volledig afstand te hoeven doen van je bakkie pleur?

Wat is cafeïnevrije koffie eigenlijk? 

Om erachter te komen of cafeïnevrije koffie nou gezond is of niet, is het eerst belangrijk om te weten wat er allemaal in zit. Cafeïnevrije koffie is eigenlijk hetzelfde als gewone koffie, alleen wordt de cafeïne er voor het grootste gedeelte uitgehaald.  

Net als gewone koffie bevat de decafé variant polyfenolen. Samantha Cassety, auteur van Sugar Shock legt aan Women’s Health uit dat dit antioxidanten zijn die ontstekingsremmende eigenschappen bevatten. Het schijnt dat polyfenolen zelfs het risico op verschillende ziektes, zoals diabetes type 2 en kanker kunnen verlagen. Daarnaast is dit stofje ook een soort brandstof voor bacteriën in je darmen. 

Niet helemaal cafeïnevrij 

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden, zit er in cafeïnevrije koffie nog steeds een klein beetje cafeïne. De koffie wordt net zoals de normale variant gemaakt van koffiebonen. Deze worden gebrand en gemalen. Om dit vervolgens tot decafé te maken, wordt de cafeïne met geactiveerde kool uit de koffie gefilterd. Maar er wordt soms ook vloeibaar kooldioxide toegevoegd om de cafeïne op te lossen. Als laatste is er nog de mogelijkheid om methylchloride of ethylacetaat toe te voegen om de cafeïne op te lossen. Dat klinkt misschien niet zo smakelijk, maar dit proces gebeurt veilig waardoor deze chemische middelen niet in je kopje koffie zitten. 

Lees ook: Kan het drinken van koffie zorgen voor een magnesiumtekort?

Is cafeïnevrije koffie gezonder dan gewone koffie?

Koffie met cafeïne heeft een aantal bewezen gezondheidsvoordelen die ook gelden voor cafeïnevrije koffie. Het verkleint de kans op sommige vormen van kanker zoals prostaat-, borst- en leverkanker, diabetes type 2, Parkinson en zelfs Alzheimer. Toch kan te veel cafeïne zorgen voor slapeloosheid, hoofdpijn, angst, rusteloosheid, misselijkheid en een te hoge bloeddruk. Je kunt hier al last van krijgen als je meer dan twee kopjes koffie per dag drinkt. Drink je vaak meer dan dat? Dan is het beter om af en toe toch voor cafeïnevrije koffie te gaan.  

Luister naar je lichaam

Cafeïnevrije koffie is dus niet per se heel veel gezonder dan gewone koffie. Maar als je kampt met slapeloosheid of angstige gevoelens, is het verstandig om koffie met cafeïne te laten staan. Ook krijgen sommige mensen maagklachten of problemen met hun spijsvertering van koffie. Dit kan helaas ook het geval zijn met decafé koffie, al is de kans wel een stuk kleiner. En ben je zwanger of geef je borstvoeding, maar kun je je bakkie pleur maar moeilijk loslaten? Dan is cafeïnevrije koffie natuurlijk een goede uitkomst. Wanneer je toch besluit koffie te blijven drinken, dan is een maximum van 2 kopjes per dag echt aan te raden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron|Women’s Health
Beeld|iStock

Ook interessant