Gezondheid

Cafeïne: hoeveel is te veel?

koffie.jpg

Maandagmorgen: tijd voor koffie! Maar van cafeïne kun je je ook slechter gaan voelen. Hoeveel is te veel en wanneer moet je minder koffieleuten?

Alleen al van de geur van vers gezette koffie krijg je er ontzettende trek in. Zeker als je wel een oppepper kunt gebruiken. Maar het voordeel van cafeïne heeft helaas grenzen.

Vier koppen per dag

Als volwassene kun je dagelijks vierhonderd milligram cafeïne consumeren. Dat staat gelijk aan vier à vijf koppen filterkoffie, tien blikjes cola of twee energiedrankjes. Voor de duidelijkheid: het is dus óf óf…

cafeïne

Goed voor je hart

Wie vier koppen koffie per dag drinkt, is nog gezond bezig ook. Zo is er volgens een Amerikaanse gezondheidscommissie ‘consistent bewijs’ dat drie tot vijf koppen van het zwarte wonderelixer de kans op diabetes type 2 én op hart- en vaatziektes verkleint. Ook lijkt de cafeïne in koffie te beschermen tegen de ziekte van Parkinson.

Voor kinderen jonger dan dertien jaar is cafeïne minder gezond; zij kunnen beter helemaal geen koffie drinken. Jongeren tussen dertien en achttien jaar mogen maximaal één kopje koffie of ander cafeïnerijk drankje per dag hebben (honderd milligram cafeïne). Dat geldt ook voor zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven.

Meer dan vier koppen?

Wie meer dan vier à vijf bakken koffie per dag consumeert, riskeert vervelende bijwerkingen, zoals:

– slapeloosheid
– nervositeit / zenuwachtigheid
– rusteloosheid
– sneller geïrriteerd zijn
– maagklachten
– hartkloppingen
– trillen

Wanneer ben je gevoelig voor cafeïne?

Sommige mensen zijn gevoeliger voor cafeïne dan anderen. Als je er gevoelig voor bent, kan zelfs één kopje thee al voor een slapeloze nacht zorgen. Hoe gevoelig je bent voor cafeïne, hangt af van verschillende factoren, zoals lichaamsgewicht, leeftijd en medicijngebruik. Als je lijdt aan angstgevoelens kun je ook beter minder koffie drinken. Uit onderzoek blijkt ook dat mannen waarschijnlijk gevoeliger zijn voor de effecten van cafeïne dan vrouwen.

Vaak is cafeïne een kwestie van wennen. Mensen die weinig koffie drinken, zijn gevoeliger voor de negatieve effecten dan doorgewinterde koffieleuters.

Bron | Voedingscentrum, mayoclinic.org

Ook interessant