Gezondheid

Zit je tegen een burn-out aan? Hierom zou het ook weleens de overgang kunnen zijn

burn-out-hierom-zou-het-ook-weleens-de-overgang-kunnen-zijn.jpg

Je bent een werkende vrouw tussen de 45 en 60 jaar, je bent gezond, maar soms wordt het je even te veel. Je hebt steeds vaker last van een kort lontje, stemmingswisselingen, slaapt slecht en je kunt je steeds moeilijker concentreren. Zit je tegen een burn-out aan te hikken of kom je in de overgang?

We vertellen je hoe je het kunt herkennen.

Burn-out of overgang

Wil je erachter komen wat nou de echte oorzaak is? Stel jezelf de volgende drie vragen:

In welke fase van je leven ben je?

Ben je als vrouw tussen de 40 en 60 jaar, dan zou het toch echt het begin van de overgang kunnen zijn. Natuurlijk, de menopauze – het moment van je laatste menstruatie – ligt gemiddeld rond je 51e jaar, maar in de jaren daarvoor kunnen de hormoonniveaus schommelingen vertonen. Ook als je nog geen opvliegers hebt en nog menstrueert.

Wat verandert er allemaal?

Soms is het heel duidelijk. Je krijgt meer rimpels, je haar wordt dunner, je hebt vaker last van blaasontstekingen en je lijkt maar niet van dat buikje af te kunnen komen, hoe hard je ook traint. Maar, ook hier geldt: zelfs al zie je deze duidelijke veranderingen aan de buitenkant niet, wil dat niet zeggen dat de verandering aan de binnenkant nog niet is begonnen. Een andere indicatie van de overgang is vaak gewrichtspijn en ’s ochtends veel strammer opstaan dan daarvoor. Als dat gepaard gaat met slechter slapen en stemmingswisselingen, moet je toch echt aan de overgang denken

Helpen hormonen?

Kom je met je overgangsklachten in een burnouttraject terecht, dan is dat niet alleen zonde van je tijd en moeite. Het is ook nog eens een aanpak die totaal niet werkt. Vaak worden de klachten alleen maar erger als er rust en misschien zelfs anti-depressiva wordt voorgeschreven, terwijl bij overgangsklachten juist hormoontherapie, voeding, beweging en ontspanning wordt voorgeschreven en er kritisch naar de hormoonbalans in je lijf moet worden gekeken. 

Geen burn-out, wel in de overgang. Wat nu?

Catherine van Heest, oprichter van Care for Women – een organisatie voor vrouwen met hormonale klachten – en Dorenda van Dijken, gynaecoloog van het OLVG geven in het AD de volgende tips:

  • Bedenk dat de klachten door de overgang kunnen komen. Dit geldt zeker ook voor zorgverleners. Van Heest: “Iedere arts zou zich bij deze leeftijdsgroep meteen moeten afvragen: kan de overgang een rol spelen?”
  • Maak het bespreekbaar. Uit Brits onderzoek blijkt dat vrouwen het moeilijk vinden om overgangsklachten te bespreken met een jonge, mannelijke leidinggevende. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat het helpt als op de werkvloer begrip is voor de klachten.
  • Schaam je niet. “Het is vreemd”, vindt Van Dijken, “Als je slecht slaapt omdat je een baby hebt, heeft iedereen daar begrip voor. Maar als je wakker ligt vanwege nachtelijke zweetpartijen, is dat ineens een taboe.”
  • Denk in oplossingen. Soms is een kleine aanpassing op de werkvloer al voldoende om uitval te voorkomen.
  • Wees niet bang voor een hormoontherapie. Van Dijken: “Het is jammer dat nog steeds veel mensen denken dat je daar kanker van krijgt. Maar als je de anticonceptiepil slikt, krijg je meer hormonen binnen. In Nederland maakt 5 procent van alle vrouwen gebruik van hormoontherapie tijdens de overgang, in het buitenland is dat zelfs wel 25 tot 40 procent. Terwijl het effect enorm kan zijn. Vrouwen zeggen letterlijk tegen me: ‘Eindelijk is de zon weer gaan schijnen.'”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | AD
Beeld | iStock

Ook interessant