Gezondheid

De 5 beste work-out video’s voor als je de hele dag achter een bureau zit

bureau-work-out.jpg

Thuiswerken achter een bureau dat waarschijnlijk nét niet goed afgesteld staat, op een nét iets te lage stoel is helaas niet echt goed voor je lichaam. Daarom is het hoog tijd voor wat rek- en strekoefeningen en yoga, om die spieren weer los te krijgen. We hebben de vijf leukste work-out video’s voor op een rijtje gezet, speciaal voor mensen die de hele dag achter een bureau zitten.

Je schouders en nek kunnen het zwaar te verduren hebben als jij de hele dag op je laptopscherm zit te kijken. Maar ook je onderrug en heupen worden er niet blij van als jij de hele dag op een stoel zit. En wat dacht je van je handen, polsen en vingers die de hele tijd moeten typen?

1. Stretchen zónder op te staan

Voor de eerste video hoef je niet eens van je bureaustoel op te staan, maar kan je wel even je spieren rekken. Heb je geen tijd om al deze oefeningen achter elkaar te doen? Doe ze dan verdeeld over de dag op verschillende momenten. Je zal al snel merken dat je rug en nek aan het einde van de dag een stuk minder stijf zijn dan anders.

2. Yoga voor na een lange werkdag

Misschien is sporten na het werken niet echt jouw favoriet, maar na een lange werkdag kunnen de oefeningen in deze yoga-video ook heel ontspannend zijn. Daarnaast rek en strek je meteen even de spieren die na een hele dag zitten echt wat beweging nodig hebben, zoals je enkels, heupen, onderug en schouders.

Lees ook: Met deze tips blijf je fit zonder naar de sportschool te gaan

3. Pilates om je heupen en rug te versterken

Als je de hele dag zit, kunnen volgens pilates-trainer Lottie Murphy je heupen, rug en heupen heel stijf worden, en de spieren daar juist ook verslappen. Daarom is deze video daar speciaal op gefocust. Voor deze video heb je wel een yogamat nodig, maar een dik kleed of matje wat je gebruikt tijdens het kamperen zou eventueel ook kunnen.

4. Work-out voor je polsen, handen en vingers

Eigenlijk krijgen je handen de hele dag al meer beweging dan de rest van je lichaam, wanneer je de hele dag achter een laptop zit te typen. Daarom is het belangrijk om aan het einde van de dag (of week) even de tijd te nemen om die te ontspannen en stretchen. Deze yoga-video is daarvoor ideaal, en kan zelfs zittend op je bed gedaan worden.

5. Training om een pijnlijke onderrug te voorkomen

Heb je aan het einde van de dag vaak last van je onderrug? Dat komt dan waarschijnlijk omdat je niet zulke sterke spieren hebt in je bovenlijf. Het is dan belangrijk om je buikspieren en rugspieren te trainen, net als de spieren die je bekken in de goede positie houden tijdens het zitten. Deze work-out video is ideaal om te doen na een dag achter je bureau, maar kan wel voor flinke spierpijn zorgen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

Ook interessant