Gezondheid

Is buiten op blote voeten lopen goed voor je? Dít zegt de wetenschap

is-buiten-op-blote-voeten-lopen-goed-voor-je-dit-zegt-de-wetenschap.jpg

Buiten op blote voeten lopen: Margriet’s Quirine doet het regelmatig in de tuin, wanneer ze geen zin heeft om schoenen te pakken. Maar als we de wetenschap mogen geloven, kunnen we allemaal onze schoenen wel iets vaker laten staan.

De grond onder je blote voeten voelen zou namelijk allerlei gezondheidsvoordelen hebben.

Op blote voeten: waarom niet?

Ik loop van kinds af aan regelmatig op blote voeten door de tuin. Niet vanuit een bepaalde overtuiging dat dit goed voor me is, maar meer met het idee van ‘waarom niet?’. Ik vind het gevoel van gras onder mijn voeten fijn, en waarom zou ik naar schoenen gaan zoeken als ik ook gewoon zó naar buiten kan stappen? Ik voel me er ook lekker Little House on the Prairie door, zo op blote voeten door het gras dwalen. Alleen de wapperende jurk ontbreekt nog.

De helende energie van de aarde

In het Engels is er een speciale term voor het doelbewust op blote voeten lopen: ‘earthing’ of ‘grounding’. Vrij vertaald noem je het in het Nederlands ‘aarden’. Het is een populaire activiteit onder spirituele mensen. Zij geloven dat het voelen van de aarde onder je voeten, je in contact brengt met de helende energieën van deze aarde. Hier is echter nooit wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Wél kan het lopen op blote voeten andere voordelen hebben, volgens medische experts.

Goed voor de voetspieren

Zo kan op blote voeten lopen goed zijn voor je voetspieren, zegt fysiotherapeut Anne van Engelen tegen Gezondnu.nl. “Wanneer je op blote voeten loopt of rent, land je minder op je hak en meer op je zij-, midden- of voorvoet. Ook zijn de knieën meer gebogen en maak je kleinere stappen.” Dit verlaagt de druk op je voetspieren, waardoor je minder snel last krijgt van klachten. Bovendien gebruik je op blote voeten méér spieren, dan wanneer je schoenen aan hebt, zegt Dr. Bruce Pinker tegen Healthline.com. De vorm en vulling van schoenen voorkomt dat je bepaalde spieren gebruikt, waardoor ze verslappen.

Lees ook:
Dít zijn de 5 slechtste schoenen voor je voeten (naast hakken)

Gevaren van blote voeten

Het is echter wel gevaarlijk om ineens op blote voeten te gaan hardlopen. “Blessures ontstaan vaak bij mensen die hardlopen op blote voeten, doordat ze het te snel opbouwen. Bij het lopen op blote voeten is er sneller kans op een infectie of blessure, doordat je bijvoorbeeld op een steentje trapt,” legt van Engelen uit. Rustig opbouwen is daarom essentieel voor het veilig op blote voeten lopen.

Ontspannend

Het lopen op blote voeten heeft ook een ontspannende werking, maar niet vanwege de helende effecten. Het heeft te maken met de vele zenuwuiteinden die zich in de voeten bevinden: wanneer je op blote voeten over verschillende texturen loopt, geeft dit een fijn gevoel. Het kan bijna als een soort massage voelen, schrijft Gezondheidsnet.nl. Daar kan ik me wel in vinden: zoals ik al zei, voelt het gras onder mijn blote voeten best lekker. Wie houdt er nu niet van een goede voetmassage?

Mentale voordelen

Daarnaast zijn er veel mensen die geloven dat op blote voeten lopen bepaalde voordelen heeft, maar waar (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor is gevonden. Het gaat dan met name om mentale gezondheidsvoordelen: het lopen op blote voeten zorgt ervoor dat je je meer bewust bent van je omgeving, waardoor je hoofd meer tot rust komt. Ook geloven mensen al eeuwenlang dat het slapeloosheid verlicht. Dus: zeker het proberen waard.

Beginnen met op blote voeten lopen

Heb je na dit overtuigende verhaal ook zin om de schoenen uit te gooien en meteen het dichtstbijzijnde park in te rennen? Lees dan eerst de onderstaande tips even door, om blessures en andere ongemakken te voorkomen.

  1. Begin langzaam
    Als je altijd op schoenen hebt gelopen, moeten je spieren er aan wennen om zonder ondersteuning te lopen. Begin daarom met periodes van maximaal vijftien tot twintig minuten met op blote voeten lopen.
  2. Probeer het eerst binnen
    Heb je binnen normaal schoenen of pantoffels aan? Dan kun je beter eerst binnen proberen om op blote voeten te lopen. Buiten moet je wennen aan de verschillende texturen én is er het gevaar dat je in iets scherps gaat staan. Als je voetspieren dan ook nog eens niet gewend zijn, is de kans op blessures groter.
  3. Controleer je voeten
    Als je buiten op blote voeten hebt gelopen, is het belangrijk om daarna altijd je voeten te controleren op eventuele wondjes om infecties te voorkomen. Ook moet je op teken controleren: die vestigen zich graag tussen de tenen.
  4. Blotevoetenpaden
    Er zijn speciale blotevoetenpaden in Nederland waar je veilig op blote voeten kunt lopen (en waar je ook niet de enige op blote voeten bent).

Bronnen | Gezondheidsnet.nl, Gezondnu.nl, Healthline.com, Mindbodygreen.com, Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Ook interessant