Gezondheid

Deze drankjes kun je beter laten staan als je last hebt van buikklachten

regelmatig-last-van-buikpijn-laat-deze-drankjes-staan.jpg

Zo’n 5 tot 20 procent van de Nederlandse bevolking heeft last van het prikkelbare darm syndroom (PDS). Dit is een verzamelnaam voor onverklaarbare maag- en darmklachten. Een veel voorkomend symptoom van PDS is een opgeblazen gevoel, buikpijn en maagzuur. Dit kan veroorzaakt worden door stress en voeding, maar ook bepaalde drankjes kunnen zorgen voor extra gasvorming of zure oprispingen.

Heb je regelmatig last van vage buikpijn en darmklachten? Dan kun je de volgende drankjes beter laten staan.

Zuivel

Veel zuivelproducten bevatten lactose, en veel mensen missen het enzym lactase, dat nodig is om lactose te kunnen verwerken. Het resultaat: extra gasvorming in je buik, wat zorgt voor een vol en opgeblazen gevoel.

Koolzuur

Ook drankjes die koolzuur bevatten, zoals frisdrank en bier, kunnen zorgen voor extra gasophoping. Eigenlijk niet zo gek als je bedenkt dat een glaasje ‘prik’ koolzuurbelletjes bevat. Deze koolzuurbelletjes hopen zich op in je spijsverteringskanaal en doen je buik opblazen. Bovendien bevatten deze drankjes vaak veel suikers, die ook voor extra gasvorming kunnen zorgen. Daarnaast is alcohol sowieso niet zo vriendelijk voor je maag.

Koud water

Water is op zich goed wanneer je last hebt van je buik. Maar let er wel op dat het water niet te koud is. “Dat werkt verkrampend en kan zorgen voor maagproblemen. Je kunt water beter op kamertemperatuur drinken”, stelt maag- en darmexpert Gesina Hammad-Waslander in het AD. Koud water zorgt ervoor dat het vet dat eten bevat sneller hard wordt, waardoor het automatisch ook je spijsvertering vertraagt. Water tussen de 10 en 15 graden Celsius wordt het meest aangeraden, omdat water met deze temperatuur sneller de maag verlaat en hierdoor ook sneller door het lichaam wordt opgenomen.

Lees ook:
Zoveel Nederlanders hebben maag-, darm- of leverproblemen

Extra goed voor je darmen

Gelukkig zijn er ook drankjes die juist goed helpen wanneer je last hebt van PDS-klachten. Zo helpt het sommige mensen om op deze dagen een extra bakje koffie te drinken. “Koffie zorgt ervoor dat er meer stoffen worden vrijgemaakt die helpen bij de spijsvertering”, zegt Waslander. Maar let wel er wel op dat je niet te veel suiker of melk in je koffie doet, want dat kan weer zorgen voor een opgeblazen gevoel.

Ook het onbekendere drankje Kefir helpt voor een goede darmbalans. “Dit drankje is gemaakt op basis van water of melk, maar bevat melkzuurbacteriën die goed zijn voor je darmen. Bovendien bevat het weinig melksuikers”, zegt Waslander. Ook gefermenteerde thee (Kombucha) zorgt volgens Waslander voor kalmte in je buik. “Het is een licht prikkelend, zurig drankje en bevat goede bacteriën en anti-oxidanten. Het is vaak te koop bij biologische supermarkten.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | AD
Beeld | iStock

Ook interessant