Gezondheid

7 redenen waarom je niet van dat buikje af komt (én de oplossingen)

7-redenen-waarom-je-niet-van-dat-buikje-af-komt-en-de-oplossingen.jpg

Beweeg jij voldoende, eet je gezond en kom je tóch maar niet van dat buikje af? Wie weet is de reden dat jij geen platte buik krijgt er dan wel eentje waar je het waarschijnlijk niet van verwacht had. Behalve niet voldoende bewegen of ongezond eten zijn er namelijk nog heel wat andere oorzaken voor dat extra vetrandje op je buik.

We zetten de zeven meest voorkomende redenen voor een buikje voor je op een rijtje. En we hebben de oplossingen er natuurlijk ook meteen bij gezet.  

1. Te veel stress

Deze zag je waarschijnlijk wel aankomen, want we weten eigenlijk allemaal wel dat stress ongezond is voor ons lichaam. Vooral chronische stress – bijvoorbeeld door financiële problemen of een moeizame relatie – is helemaal ongezond. Door die aanhoudende spanning maakt je lichaam extra veel van het stresshormoon cortisol aan, wat kan zorgen voor extra vetopslag rond je buik. Als oplossing kunnen we natuurlijk zeggen dat je meer moet ontspannen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wél kun je kiezen om af en toe ontspanningsoefeningen te doen, of bijvoorbeeld elke avond een yogasessie in te plannen.

2. Niet voldoende slapen

Als je regelmatig te weinig slaapt, kan je hormoonhuishouding flink in de war raken. Dat komt omdat sommige hormonen overdag actief zijn, terwijl anderen juist ’s nachts hun werk doen. Als je weinig slaapt, raken die hormonen uit balans en dat kan invloed hebben op je gewicht én vetverdeling. Mensen die wisselende diensten werken, kunnen hier bijvoorbeeld vaak last van hebben. Om te zorgen dat je beter slaapt, is het belangrijk dat je overdag voldoende beweegt én genoeg daglicht krijgt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat voldoende zonlicht overdag zorgt dat je ’s nachts in een diepere, ononderbroken slaap valt. Meer tips om beter door te slapen vind je hier.

Lees ook: 10x zo krijg je een platte buik zonder te sporten (of te diëten)

3. Een buikje door de overgang

Helaas kun je er weinig aan doen, maar na de overgang kan het ook een stuk lastiger zijn om van dat buikje af te komen. Je lichaam maakt dan namelijk minder oestrogeen aan, wat je de rest van je leven juist beschermt tegen de vorming van buikvet. Wanneer je tijdens of na de overgang aankomt, zal het dus sneller op je buik gaan zitten dan het eerder deed. Helaas kun je hier maar weinig aan doen, behalve dat oestrogeenbuikje accepteren. Je kunt wél voorkomen dat je onnodig aankomt door voldoende te blijven bewegen en gezond te eten.

4. Te veel alcohol

Let jij wél op wat je eet, maar drink je regelmatig een wijntje bij het eten of rosé op het terras? Alcohol legt namelijk je spijsvertering zo goed als stil, zodat je lever hard kan werken om de alcohol af te voeren. De overgebleven calorieën uit alcohol worden vervolgens rondom je lever opgeslagen als vetcellen, waardoor een buikje kan ontstaan. Daarnaast zorgt alcohol er ook nog eens voor dat je meer trek krijgt, dus dat helpt hier ook niet bij. De oplossing? Probeer de hoeveelheid alcohol die je drinkt te beperken, en ga wat vaker voor een alcoholvrij drankje. Qua calorieën maakt dat niet zo veel uit, maar je zwicht zonder drank wél een stuk minder snel voor een lekkere snack.

5. Het zit in de genen

Op welke plekken een lichaam het meeste lichaamsvet opslaat, wordt genetisch bepaald. Bij sommige vrouwen is dat op de heupen en billen, anderen krijgen juist veel vet rondom de taille. Als jij precies in die groep valt, is de kans dus groot dat het heel lastig is om van dat buikje af te komen. De enige oplossing die er dan echt is, is om extra vetophoping te voorkomen en dus te proberen op een gezond gewicht te blijven.

6. Na de zwangerschap

Als je nog niet zo lang geleden een baby gehad hebt, is de kans groot dat er nog een buikje te zien is. Na een zwangerschap heb je meestal meer lichaamsvet dan anders; het is een soort reserve die je lichaam automatisch aanlegt om te gebruiken bij het geven van borstvoeding. Ook zijn je buikspieren tijdens het groeien van jouw kleine flink uitgerekt, net als de huid rondom je taille. Door voldoende te blijven bewegen wanneer dat weer op een veilige manier kan na de bevalling, zul je merken dat je buikje vanzelf weer wegtrekt. En blijft er wat los vel over? Dan is dat natuurlijk een mooie herinnering aan de fantastische baby die in jouw lichaam gegroeid heeft.  

7. Buikje door medicijnen

Ook sommige medicijnen kunnen ervoor zorgen dat jouw buikomvang toeneemt. Antidepressiva en antipsychotica, diabetesmedicatie en maagzuurremmers kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je lichaam meer vocht en vet opslaat, waardoor je wat kunt aankomen. Van zo’n buikje kom je meestal niet zo snel af, en je kunt natuurlijk ook niet zomaar stoppen met deze medicijnen. Als je gezond eet en voldoende beweegt, kun je de gewichtstoename meestal wel beperken. Lukt dat niet? Bespreek het probleem dan met je huisarts, die kan kijken of er misschien alternatieven zijn.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vriendin
Beeld | Getty Images

Ook interessant