Gezondheid

Kun je beter bruine suiker nemen dan witte suiker?

kun-je-beter-bruine-suiker-nemen-dan-witte-suiker.jpg

In de afgelopen jaren staat er minder vaak witte suiker op tafel. Dit is vervangen door andere producten die zogenaamd gezonder zouden zijn. Een voorbeeld daarvan is bruine suiker. Maar is dit ook echt beter en gezonder dan witte suiker?

Wij zochten voor je uit of bruine suiker en witte suiker misschien wel hetzelfde zijn en wat de impact op je gezondheid is.

Suiker in de voedingsindustrie

Suiker is één van de meest gebruikte producten in de voedingsindustrie. Het product bevat stoffen die de conservering van voedsel verbetert. Ook bevat het eigenschappen waardoor het ander voedsel aantrekkelijker maakt. Wel is suiker verbonden met de manifestatie van veel complexe ziekten zoals diabetes en kanker. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) geeft ook aan dat we het gebruik ervan moeten beperken om te proberen het percentage zwaarlijvigheid te verminderen.

Suiker is suiker

Momenteel zijn er veel varianten suiker op de markt met verschillende namen, zoals bruine suiker, rietsuiker, honing en kokossuiker. Echter zijn ze allemaal hetzelfde, suiker blijft namelijk het belangrijkste ingrediënt in de producten. Het is de marketing die een andere realiteit laat zien.

Één van de problemen van elk type suiker is bijvoorbeeld de verslaving die het veroorzaakt. Natuurlijk kan het wel met mate gegeten worden en zeker als je een actieve levensstijl hebt. Suiker is een van de meest geconsumeerde stoffen binnen de algemene bevolking geworden.

Lees ook: Altijd maar zin in suiker? Déze lekkere voedingsmiddelen stillen je zin in zoete trek

Conclusie: is bruine suiker gezonder dan witte suiker?

In principe lijkt bruine suiker erg veel op gewone witte tafelsuiker, het is alleen minder bewerkt. Het behoudt bijna alle eigenschappen van gewone tafelsuiker en het effect op de gezondheid is ook vergelijkbaar. Het is daarom niet gezonder dan witte suiker. Toch bevat bruine suiker wel iets meer vezels, maar dat betekent niet dat het beter is dan witte suiker. Bovendien lijken de glycemische index en de alvleesklierreactie op inname behoorlijk op die van witte suiker.

Hoe dan ook: suiker blijft een voedingsmiddel wat je niet te veel mag consumeren. Op deze manier voorkom je problemen die verband houden met obesitas of met het ontstaan van complexe ziekten.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Gezonderleven.com
Beeld | iStock

Ook interessant