Gezondheid

5 manieren om je bruine vetweefsel te activeren (en sneller af te vallen)

5-manieren-om-je-bruin-vet-te-activeren-en-sneller-af-te-vallen.jpg

Bruin vet? Hoe meer, hoe beter. Want bruine vetcellen slaan geen vet op, zoals gewone (witte) vetcellen dat doen, maar verbranden het juist.

En er zijn vijf manieren om dit bijzondere vetweefsel te activeren.

Wat is bruin vet?

Bruin vet is de gezonde vorm van vet in ons lichaam. Het bevindt zich vooral in je nek, rondom de sleutelbeenderen en bij je wervelkolom; rondom alle belangrijke plekken in ons lichaam zoals slagaders, het hart en het zenuwstelsel. Dit vet is bruin van kleur door het grote aantal mitochondriën (energieomzetters) dat deze vetcellen bevatten. Bruin vetweefsel zet calorieën om in warmte, en verbrandt zo dus een hoop calorieën. We hebben het allemaal, maar bij veel volwassenen staat dit bijzondere vetweefsel in de slaapstand.

Bruin vet activeren

Door je bruine vet weer te activeren kun je je ruststofwisseling verhogen, waardoor je sneller kunt afvallen. Onderzoekers van het LUMC hebben zelfs aangetoond dat het activeren van bruin vet het cholesterolgehalte verlaagt en zo slagaderverkalking remt. Daar willen we wel meer van hebben dus!

1. Kou

Kou blijkt voorlopig veruit de beste manier om de aanmaak van bruin vet te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat mensen tot 15 procent meer energie verbruiken in koude omstandigheden. En het mooie is dat we niet enorm hoeven te bibberen van de kou om dit effect te bereiken. Volgens de onderzoekers werkt het al bij 17 of 18 °C, dus in de winter is het voor veel mensen al voldoende om de verwarming 2 of 3 °C lager te zetten of zich wat luchtiger te kleden.

2. Pittig eten

Er zijn aanwijzingen dat het stofje capsaïcine, dat bijvoorbeeld in chilipepers voorkomt, het bruine weefsel kan stimuleren. Pittig eten zou dus mogelijk kunnen bijdragen aan sneller gewichtsverlies én een lager cholesterolgehalte. Kom maar op met die sambal!

Lees ook
Buikvet verliezen? Deze 9 voedingsmiddelen kunnen helpen

3. Eiwitrijk voedsel

Uit een studie blijkt dat het aminozuur arginine de aanmaak van bruin vetweefsel stimuleert. Arginine zit in eitwitrijk voedsel zoals kwark, noten, zaden en pitten, kaas, melk en in peulvruchten. Sowieso kan een eitwitrijk eetpatroon helpen om niet te veel calorieën binnen te krijgen. Eiwit verzadigt goed, waardoor je minder snel trek krijgt.

4. Koffie

Kun jij niet zonder koffie? Dan heb je geluk, want ook dát helpt om je bruine vetweefsel te activeren. Wetenschappers van de Universiteit van Nottingham ontdekten dat bruin vet in je nek een stuk actiever wordt wanneer je deze warme drank drinkt. Momenteel wordt nog onderzocht welk ingrediënt van koffie zorgt voor de activatie van het weefsel, maar de onderzoekers denken dat het komt door de cafeïne. Dus als je geen koffieliefhebber bent, zou je ook een cafeïnesupplement kunnen proberen.

5. Zwemmen

Als jij regelmatig wat uurtjes doorbrengt in een zwembad of de zee, is jouw bruine vetweefsel waarschijnlijk ook een stuk actiever dan dat van anderen. Zwemmen blijkt namelijk één van de beste sporten te zijn wanneer het komt tot het activeren van bruin vet. Bewegen is natuurlijk sowieso goed voor het verbranden van extra calorieën, maar doordat je temperatuur vaak wat zakt tijdens het zwemmen, is deze sport extra effectief. Maar dan moet het water niet te warm zijn: een paar uurtjes in de jacuzzi doorbrengen zal je dus helaas niet helpen. Is zwemmen in koud water écht niets voor jou? Regelmatig koud (af)douchen zou ook kunnen werken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, Hartstichting, VoedingNU, Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde
Beeld | iStock

Ook interessant