Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe gezond is brood eigenlijk?

brood-gezond.png

Over brood is de laatste tijd veel te doen. Het zou ongezond zijn en je zou het maar beter kunnen mijden. Maar hoe zit het nou echt? Kunnen we zonder brood in het leven? Volgens het Voedingscentrum is het niet alleen ontzettend moeilijk om brood op het menu te schrappen, maar kan het ook leiden tot tekorten. 

Volkorenbrood is goed voor je: het levert vezels, jodium en B-vitamines en zorgt voor een goede darmwerking. Er is geen bewijs dat het op de lange termijn gezondheidsvoordelen heeft om geen brood te eten. En ga je brood vermijden, dan moet je heel wat ondernemen om je voeding weer in balans te krijgen. Vooral de vezels en het jodium in brood zijn lastig te vervangen.

Vezels heb je nodig!

Vezels zorgen voor een goede darmwerking en spijsvertering. Vezels uit fruit en granen kunnen het cholesterolgehalte verlagen, en daarmee de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Wil je de vezels uit brood vervangen?

In 6 sneetjes volkorenbrood zit ongeveer 14 gram vezel. Evenveel krijg je binnen met:

– 560 gram gekookte groenten
– 780 gram gekookte aardappelen
– 670 gram gekookte zilvervliesrijst
– 14 borden havermoutpap
– 195 gram gekookte peulvruchten

Hiernaast moet je dan ook nog je gewone aanbeveling aan groente, aardappelen en fruit eten.

Jodium heb je nodig!

Jodium is nodig voor een goede werking van de schildklier. Een jodiumtekort kan leiden tot de ziekte struma (of krop). Bij kinderen kan het leiden tot een groeiachterstand, verminderd leervermogen en dwerggroei. De Nederlandse voeding bevat van nature weinig jodium. Daarom is in 1942 besloten jodium toe te voegen aan bakkerszout: het zout waarmee de meeste bakkers hun brood bakken. Sinds jodium in brood zit, komt in Nederland een jodiumtekort nauwelijks meer voor.

Wil je het jodium uit brood vervangen?

6 sneetjes volkorenbrood bevatten 145 microgram jodium. Dat is bijna de dagelijkse aanbeveling. Dat kun je ook binnenkrijgen met:

– 220 gram vette vis
– 5 kilo runderlappen
– 11 glazen halfvolle melk
– 7 kilo groenten
-8 gekookte eieren

En dat wederom bovenop de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden die er al zijn…

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant