Gezondheid

Vier tips die ervoor zorgen dat ook je brein gezond oud wordt

vier-tips-die-er-voor-zorgen-dat-ook-je-brein-gezond-oud-wordt.jpg

Lange tijd werd gedacht dat de werking van onze hersenen hard achteruit gaat zodra we de vijftig zijn gepasseerd. En hoewel ons geheugen ons na deze leeftijd soms in de steek laat, is het allemaal lang niet zo erg als werd gedacht.

Bovendien zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te zorgen dat ook je brein lang vitaal blijft.

Je brein

Volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn moeten we af van het idee dat er automatisch verval intreedt als we ouder worden. “Nieuwe onderzoeken van de hersenen tonen aan dat we veel meer kunnen dan we denken. Onze hersenen passen zich continu aan. Dit wordt neuroplasticiteit genoemd”, zegt ze in het AD.

Om die reden ziet het brein van een oudere er wel anders uit dan de hersenen van een kind. “Het vijftigplusbrein heeft zijn eigen kenmerken, zoals dat bij het puberbrein ook het geval is. Het brein van iemand op leeftijd zit inderdaad aardig vol. Daarom worden onbelangrijke dingen vaak minder goed opgeslagen. Maar ouderen kunnen beter problemen oplossen omdat ze beter kijken naar welke strategie ze daarvoor moeten volgen. Jongeren letten daar minder op.”

Gezond oud worden

Toch verdwijnen en verzwakken er aan aantal verbindingen in onze hersenen naarmate we ouder worden. Als je daar niks aan doet, wordt het brein steeds minder vitaal. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te zorgen dat je brein tot op hoge leeftijd nieuwe verbindingen blijft aanmaken, zodat je hersenen tot op hoge leeftijd fit blijven:

1. Nieuwe kennis

Volgens Sitskoorn ben je nooit te oud om te leren. “Door nieuwe dingen te doen, ontstaan er nieuwe uitlopers van hersencellen en nieuwe verbindingen tussen de hersencellen. Het ouder wordende brein kan dus heel goed een nieuwe hobby aan”, zegt Sitskoorn. Wil je je hersenen fit houden? Bezoek dan eens een expositie van een nieuwe schilder, ga op gitaar- of dansles of probeer eens een kookworkshop uit. Kortom: doe zo veel mogelijk nieuwe dingen om jezelf een interne verjongingskuur te geven.

2. Genoeg bewegen

Het spreekt voor zich dat de hele dag stilzitten niet bepaald goed is voor je lijf. Maar wist je dat beweging ook bijdraagt aan een gezond brein? Het zorgt er namelijk voor dat de hersenen beter worden doorbloed, het brein beter beschermd is tegen ontstekingen en de cognitieve hersenfuncties beter blijven werken. Voor het optimale resultaat kun je het beste voor een matige conditietraining kiezen, zoals fietsen, wandelen of zwemmen in een natuurlijke omgeving met schone lucht. “In het groen verblijven is een wondermiddel. Het heeft een positief effect op de hersenen. Aandacht en geheugen verbeteren, de stress neemt af, de stemming klaart op en groen zet ook nog eens aan tot bewegen.” Daarnaast raadt Sitskoorn ook oog-handsporten zoals yoga, dansen en schermen aan.

3. Sociale contacten

Een bezoek aan een goede vriend, leuk contact met collega’s of een kopje koffie bij de buurvrouw. Allemaal vormen van sociale contacten die goed zijn voor een vitaal brein. Bovendien zorgt het contact met anderen ervoor dat we positiever en vrolijker in het leven staan. Uit onderzoeken blijkt dat vooral relaties die voortkomen uit vrijwilligerswerk een enorme kick aan onze hersenen geven.

4. Belangrijke voedingsstoffen

Er wordt veel onderzoek gedaan naar voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezond brein. Daardoor weten we dat vooral voedingsmiddelen die veel antioxidanten bevatten goed zijn voor onze hersenen. Deze antioxidanten vind je in groente, fruit , thee en – hoera – ook in sommige soorten wijn! Een andere voedingsstof die belangrijk is voor het gezond houden van je brein is omega 3. Deze vetzuren vind je in vette vis en noten. Ook de trend intermittent fasting blijkt gunstige effecten te hebben op onze hersenen. Het is wellicht een open deur, maar ook gewoontes zoals roken, overmatig alcohol drinken, zitten en te veel vette en zoute voeding zijn even slecht voor ons brein als voor ons lichaam.

Lees ook
Déze invloed heeft diabetes (en prediabetes) op je hersenen

Bron | AD
Beeld | iStock

Ook interessant