Gezondheid

Wat is nou écht de gezondste keuze: boter of margarine?

wat-is-nou-echt-de-gezondste-keuze-boter-of-margarine.jpg

Over boter, roomboter, margarine en halvarine bestaan nogal wat misverstanden. En dat terwijl we het toch dagelijks op ons brood smeren of gebruiken om in te bakken. Welke vetten zijn nu beter voor je? En wat is eigenlijk het verschil?

Laten we gelijk maar een misvatting uit de lucht halen: er is geen verschil tussen boter en roomboter. Margarine en halvarine zijn daarentegen totaal anders.

Verschillende basis

Hoewel boter vaak wordt gebruikt als verzamelterm voor alles wat we als vettige onderlaag op onze boterham smeren, heeft het echte witte goedje een andere basis dan margarine. (Room)boter wordt zoals de naam al doet vermoeden gemaakt van room. Margarine en halvarine kennen een plantaardige basis. Deze producten worden gemaakt uit bijvoorbeeld zonnebloemolie, koolzaadolie, lijnzaadolie of sojaolie. Het grote verschil tussen margarine en halvarine is het vetpercentage. Halvarine bevat meestal zo’n 40 procent vet.

Andere toevoegingen

Aan de room die gebruikt wordt voor boter wordt meestal alleen zout, water en melkzuurbacteriën toegevoegd zodat er boter ontstaat. Officieel mag boter pas boter heten als het is gemaakt van 80 procent melkvet. Margarine en vooral halvarine bevatten relatief vrij veel water, waardoor het vetgehalte lager is dan roomboter. Maar in tegenstelling tot boter worden er ook vaak veel andere stoffen toegevoegd om de smaak, kleur en houdbaarheid van margarine te verbeteren. Daarnaast worden aan sommige margarines plantensterolen toegevoegd, een stof die helpt om een actief een verhoogd cholesterolgehalte te verlagen.

Gelijk aan vitamines

Roomboter bevat van nature vitamine A en een klein beetje vitamine D en E. Plantaardige oliën die gebruikt worden voor halvarine bevatten vitamine E. Daarnaast worden aan vrijwel alle margarines en halvarine ook andere vitamines en/of mineralen toegevoegd, waaronder vitamine A en D.

Is boter of margarine gezonder?

Beide vetsoorten lijken dus erg op elkaar, maar zijn toch erg verschillend. Als we kijken naar de gezondste variant, dan komt margarine als beste uit de bus. Hoewel het vetpercentage tussen volle margarine en roomboter ongeveer gelijk is, bevat roomboter meer verzadigde vetten. Wanneer je hier te veel van binnenkrijgt, kan dat zorgen voor een te hoog cholesterolgehalte. Aan de andere kant bevat margarine meer industriële toevoegingen en e-nummers. Het beste is dus om ze beide gematigd te gebruiken.

Lees ook
Waarom boter écht altijd op kamertemperatuur moet zijn

Bron | Gezondheidsplein, De Telegraaf
Beeld | iStock

Ook interessant