Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Feit of fabel: boerenkool uit de diepvries is ongezonder

boerenkool.jpg

Boerenkool vers van het land mag dan misschien lekkerder zijn, maar is het ook gezonder dan boerenkool uit de diepvries? Of is dat een fabel?

Het is een fabel, aldus het Voedingscentrum. Er is praktisch gezien geen verschil tussen onbewerkte groente (en fruit) in vergelijking tot groente uit de diepvries. Er zitten evenveel voedingsstoffen in als in verse groente.

Uitzondering bij groente uit blik of pot

Een uitzondering is groente uit pot of blik. Daar kan zout en/of suiker aan zijn toegevoegd. Lees daarom goed het etiket. Groente à la crème uit een pakje of pot is sowieso een minder gezonde keus, omdat er meer vet en zout in zit dan in gekookte groente.

Waarom is boerenkool zo gezond?

Of je de boerenkool dus vers van het land of uit de vriezer haalt, maakt niet uit. Het is even gezond. De hoogste tijd om het vaker op tafel te zetten, want waarom is boerenkool eigenlijk zo gezond?

Boerenkool bevat:

– veel vitamine C, E en bètacaroteen,
– veel mineralen: mangaan (52% van de ADH voor mangaan), koper (20% van de ADH voor koper) en calcium (20% van de ADH voor calcium), maar ook kalium, ijzer, magnesium en fosfor,
– veel vezels (20% van de ADH),
– en maar weinig calorieën.

Voedingswaarde boerenkool, gekookt (250 g)
Energie 115 kcal
Vet 2,5 g
Verzadigd vet 0,5 g
Eiwit 10 g
Koolhydraten 10 g
Vezels 6,2 g
Zout 0,31

Voedingswaarde boerenkoolstamppot zonder vlees en zout
Energie 340 kcal

Vet 10 g
Verzadigd vet 3,6 g
Eiwit 9,2 g
Koolhydraten 49,2
Vezels 6,8 g
Zout 0,28 g

Hoe kun je boerenkool bereiden?

Natuurlijk als stamppot, maar je kunt het ook als ingrediënt voor een salade gebruiken of er chips – ja echt – van maken. Klik hier voor drie lekkere gerechten. Boerenkool is verkrijgbaar van oktober t/m maart.

Bron | Voedingscentrum 

Ook interessant