Gezondheid

7 natuurlijke manieren om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren

7-natuurlijke-manieren-om-je-bloedsuikerspiegel-te-stabiliseren.jpg

Hoge pieken en diepe dalen in je bloedsuikerlevel kunnen vervelende gevolgen hebben, waaronder hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en zélfs extra trek. Gelukkig kun je door de juiste aanpassingen te maken in je levensstijl en dieet je bloedsuikerspiegel vaak weer stabiliseren. We zetten 7 van die natuurlijke manieren voor je op een rij.

Af en toe een schommeling is normaal, maar als je vaak last hebt van een te hoge of juist te lage bloedsuikerspiegel is het verstandig om naar de huisarts te gaan. Het kan bijvoorbeeld een teken zijn van (een voorstadium van) diabetes of een andere aandoening. Door op tijd in te grijpen, kunnen blijvende klachten vaak voorkomen worden.

1. Laat snelle koolhydraten staan

Witbrood, pasta, koekjes en cake: het is allemaal héél lekker, maar geen goed idee wanneer je snel last hebt van schommelende bloedsuikerlevels. Deze simpele, snelle koolhydraten worden namelijk heel snel verteerd in je maag en darmen, waardoor ze razendsnel opgenomen worden. Het resultaat: een grote piek in je bloedsuikerspiegel. Maar juist omdat ze zo snel opgenomen worden, zijn ze ook snel weer verbrand en heb je voor je het weet een flinke dip. Af en toe iets lekkers mag natuurlijk wel, maar om alles op peil te houden kun je simpele koolhydraten beter laten staan.

Het is overigens niet nodig om álle koolhydraten te laten staan, maar ga liever voor langzame uit bijvoorbeeld havermout, volkorenbrood en -pasta, peulvruchten of groenten.

2. Beweeg regelmatig

Bewegen is gezond: het is goed voor je hart en longen, je traint je spieren, houdt je bloeddruk makkelijker op peil én het helpt bij het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel. Niet alleen helpt het bij het verbranden van koolhydraten die je eet, maar het zorgt ook dat je lijf beter op insuline reageert. Insuline is het hormoon dat je lijf aanmaakt om je bloedsuikerspiegel te verlagen. Door te sporten worden je cellen gevoeliger voor dit hormoon, waardoor je lichaam er minder van hoeft aan te maken. Daardoor nemen de schommelingen in je bloedsuikerspiegel af.

Lees ook:
Dít is de invloed van hormonen op gewichtstoename

3. Eet meer vezels

Om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, zijn vezels volgens het Diabetesfonds essentieel. Voedingsvezels zijn belangrijk voor je stoelgang, maar zorgen er ook voor dat je lichaam koolhydraten minder snel opneemt. Juist die koolhydraten – vooral suikers en zetmeel – zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel zo omhoog schiet en weer heel hard daalt na een maaltijd zonder vezels. Probeer 30 à 40 gram vezels per dag te eten. Dat haal je bijvoorbeeld uit groenten, fruit, volkoren granen en peulvruchten.

4. Slaap genoeg (maar niet te veel)

Een goede nachtrust is essentieel voor een goede gezondheid én voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Wanneer je te weinig slaapt is je lichaam namelijk minder gevoelig voor insuline, waardoor de suikers uit je bloed niet goed opgenomen worden en je bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Maar te lange nachten kunnen ook een negatief effect hebben op je bloedsuikerspiegel: tussen de zeven en acht uur slaap per nacht zou in dit geval de standaard zijn.

5. Probeer stress te beperken

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel heel belangrijk om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Wanneer je last hebt van stress, maakt je lichaam extra veel van bepaalde hormonen aan, waaronder cortisol. Dat hormoon zorgt dat een andere stof in je lijf, namelijk glycogeen, omgezet wordt in glucose. Die glucose zorgt dat je bloedsuikerspiegel stijgt, waardoor je dus uit balans raakt. Dus probeer af en toe een ontspanningsoefening te doen wanneer je merkt dat het je allemaal te veel wordt.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

6. Voeg kaneel aan je eten toe

De research op dit gebied is nog een beetje twijfelachtig, maar kaneel zou een positief effect hebben op je bloedsuikerspiegel. Ook zou deze specerij zorgen dat je minder trek hebt in zoete producten, mooi meegenomen als je snelle koolhydraten wilt laten staan. Recent onderzoek toonde aan dat kaneelsupplementen bij prediabetes kunnen helpen de bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Als het zo werkt is dat natuurlijk mooi meegenomen, en anders is kaneel ook gewoon erg lekker door je havermout, over een appel gestrooid of over rodekoolstamppot.

7. Drink voldoende water

Het klinkt gek, maar is echt zo: niet voldoende water drinken kan zorgen dat je een piek krijgt in je bloedsuikerspiegel. Als je te weinig drinkt, maakt je lichaam het hormoon vasopressine aan. Dit zorgt ervoor dat je nieren meer vloeistof vast gaan houden; daardoor verlaat suiker minder snel je lichaam via je urine. Ook zorgt vasopressine ervoor dat je lever meer suiker loslaat in je bloed. Twee oorzaken die samen voor die piek zorgen. Globaal gezien zouden we voor onze gezondheid zo’n 1,5 à 2 liter water moeten drinken per dag. Hoeveel water je persoonlijk per dag eigenlijk moet drinken, kun je berekenen met déze formule.

Bron | Healthline, Diabetesfonds
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Cover M39

Margriet 39 ligt nu in de winkel!Met deze week: de nieuwste modetrends voor dit najaar, een dossier over lang en gelukkig leven, een interview met schrijver Kluun en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant