Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe gezond is bleekselderijsap echt voor je darmen?

bleekselderijsap-gezond.jpg

Een tijdje geleden vloog dit wondermiddel het internet over: bleekselderijsap. Het zou vooral voor je darmen erg goed zijn en je van allerlei kwaaltjes afhelpen. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Een halve liter bleekselderijsap op een lege maag drinken, is dat gezond?

Zo gezond is bleekselderijsap

Een paar glazen bleekselderijsap en je zou zo van je prikkelbaredarmsyndroom af zijn, daarnaast zou het je darmen reinigen, je lichaam ontgiften en je stofwisseling stimuleren. Dat zou komen door de zuurwaarden in bleekselderij en dat zou weer bijdragen het in balans brengen van de bacteriën in je darmen. 

Klinkt haast te mooi om waar te zijn toch? Volgens diëtist Mariëlle Faber is dat het ook. Aan Women’s Health legt zij uit dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor dit soort gezondheidsclaims. Volgens haar heeft je lichaam bleekselderijsap ook niet nodig om zich te detoxen, maar kunnen een stel gezonde organen dat prima zelf. Wel zit bleekselderij vol met vitamine A, kalium en calcium. Dus gezond is bleekselderijsap in dat opzicht zeker, maar het gaat helaas geen wonderen verrichten voor klachten of kwaaltjes aan je darmen. 

Recept voor bleekselderijsap

Bewijs voor de gezondheid van je darmen blijft dus uit, dus werk er vooral geen liters van weg, maar die portie extra vitamines en mineralen kunnen geen kwaad. Je kunt natuurlijk een flesje in de winkel kopen, maar mocht je zelf aan de slag willen, dan heb je het volgende nodig:

  • 1 à 2 bosjes bleekselderij 
  • Een sapcentrifuge 
  • Optioneel: muntblaadjes, komkommer of appel

Hak de selderij fijn. Mocht pure bleekselderij je net een brug te ver zijn, dan kun je naar smaak een paar blaadjes munt, een fijngesneden appel of komkommer toevoegen. Stop al je ingrediënten in de sapcentrifuge en klaar is Kees. Het is het lekkerste om het sap zo vers mogelijk op te drinken. 

Lees ook: 12x waarom je vaker grapefruit zou moeten eten of drinken

Voedingsstoffen eten in plaats van drinken

Zo’n gezond glaasje bleekselderijsap op zijn tijd kan zeker geen kwaad, maar smaakt het je niet, dan is er ook niks aan de hand. Als je dagelijks voldoende groenten en fruit eet, krijg je ook genoeg vitamines, mineralen en antioxidanten binnen om gezond te blijven. Sterker nog, door het persen van groenten en fruit gaan er soms zelfs vezels en pulp vol goede stoffen verloren. Ook kan de concentratie van je sap juist meer suikers bevatten. Je kunt zo’n sapje dus beter zien als een aanvulling, dan een vervanger.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Women’s Health, Vogue, Mind Food Happiness
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant