Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom je bindweefsel belangrijker is dan je denkt (en hoe je het gezond houdt)

waarom-je-bindweefsel-belangrijker-is-dan-je-denkt.jpg

We hebben het niet vaak genoeg over hoe belangrijk je bindweefsel eigenlijk is. Bindweefsel zorgt er tenslotte voor dat alles in ons lichaam (spieren, botten, kraakbeen) bij elkaar gehouden wordt. Je bindweefsel maakt het letterlijk mogelijk dat we ons kunnen bewegen, niet geheel onbelangrijk dus.

Bindweefsel bestaat uit collageen en is dus een belangrijke bouwstof in je lichaam. Het zit rondom onze botten, gewrichten en organen, langs je zenuwen en tussen je spieren. Overal dus. Zo’n bindweefselstructuur noemen we fascie. Je fascie is een soort spinnenweb of lijm die ervoor zorgt dat de vorm van je lichaam intact blijft. De fascie zorgt er dus voor dat alles makkelijk en soepel beweegt.

Pijn en stijfheid

Door blessures, littekens of een onhandige werkhouding kan de fascie onder spanning staan en minder soepel worden. Vaak wordt het dan te droog en onstaat er fuzz. Fuzz uit zich in pijn en stijfheid. Alleen al een nachtje slapen zorgt ervoor dat je fascie iets opdroogt, daarom hebben mensen vaak een stijf gevoel als ze ’s ochtends wakker worden.

Drie tips om je bindweefsel gezond te houden:

  1. Doe aan yin yoga
    Doordat je bij yin yoga vaak wat langer in dezelfde houding ligt te stretchen, wordt het lichaam gestimuleerd om meer levensenergie naar die delen van het lichaam te sturen waar de druk of rek op wordt uitgeoefend. Met yin yoga maakt je lichaam hyaluronzuur aan en hyaluronzuur is een soort smeermiddel voor al je gewrichtsbewegingen. Daarnaast voorziet het je bindweefsel van meer vocht. Zo word je dus letterlijk soepeler en flexibeler.
  2. Neem af en toe een massage
    Geen zin om aan de yoga te gaan en ben je toe aan wat verwenning? Boek dan lekker een shiatsu of bindweefselmassage bij een salon. Let wel: in eerste instantie voelt het nogal heftig aan, maar zo’n bindweefselmassage werkt onwijs ontgiftend en zal je meer bewegingsvrijheid geven. Deze massagetechniek zorgt namelijk voor een goede doorbloeding van je bindweefsel en maakt eventuele verklevingen in je weefsel weer los.
  3. Eet gezond en drink lekker veel water
    Dit klinkt als een clichétip, maar het werkt echt. Ook je bindweefsel heeft er gewoon baat bij dat jij gezond leeft. Om zijn functies te behouden, maar ook om te herstellen van schade door bijvoorbeeld blessures. Zorg er daarnaast voor om voldoende vitamine C, foliumzuur en magnesium binnen te krijgen. En als je geen dierlijke producten eet, denk dan eens aan vitamine B12. Wat dat drinken betreft: bindweefsel heeft echt voldoende vocht nodig, net zoals dat je fietsketting ook begint te kraken zodra ‘ie droog is.

    Extra tip: als je veel sport heb je misschien wel baat bij een foamroller om je spierpijn en stijfheid uit je bindweefsel te rollen. Zo hou je ook zelf grip op je flexibiliteit. Blijf je toch klachten houden, maak dan een afspraak met je fysiotherapeut, die werkt ook met bindweefselbehandeling.

Bron | Bedrock
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Ook interessant