Zóveel kilometer moet je hardlopen om de calorieën van een hamburger te verbranden. Beeld Getty Images/RooM RF
Beeld Getty Images/RooM RF

Big Mac, pizza of donut: zoveel kilometer moet je hardlopen om het er weer af te krijgen

Hardlopen maakt het makkelijker om fit te blijven. Zeker als je regelmatig geniet van een hamburger of een pizza waar de kaas vanaf druipt. Wil je graag snacken, maar toch hetzelfde gewicht behouden? Zoveel kilometer moet je hardlopen om de calorieën weer te verbranden.

Vrouwen in de leeftijd van 51 tot 70 jaar die graag op gewicht blijven krijgen het advies om een bepaald aantal calorieën per dag te nuttigen. Bij een actieve levensstijl gaat het om zo’n 2000 calorieën per dag en bij een weinig actieve levensstijl om ongeveer 1800 calorieën. Boven de zeventig jaar luidt voor vrouwen het advies om 1800 calorieën te nuttigen bij een actieve levensstijl en 1700 als je weinig beweegt op een dag.

Calorievermeldingen en bewegingslabels op verpakkingen

Op veel voedingsmiddelen in de supermarkt staat vermeld hoeveel calorieën erin zitten. Om consumenten extra te stimuleren om bewuste keuzes te maken, kwamen Amerikaanse en Britse onderzoekers op het idee om bewegingslabels op de verpakkingen te plakken. Volgens deze onderzoekers wordt het moeilijk om de gevolgen van calorierijke voeding te negeren als je precies kunt zien hoeveel je moet sporten om de calorieën te verbranden.

Voedingswetenschapper Hella van Laer vertelt aan het AD dat dit een goede manier kan zijn om consumenten met hun neus op de feiten te drukken. “Als je voedingsproducten koppelt aan hoelang je moet sporten om ze te verbranden, kun je een bewustere houding creëren. Als je ziet dat die diepvriespizza je uren sport zal kosten, weet je al dat er misschien voedzamere keuzes bestaan.”

Hoeveel kilometer moet je hardlopen om calorierijke snacks er weer af te krijgen?

Dít is het aantal kilometers dat je moet hardlopen om calorierijke voeding te verbranden:

  • Friet (100 gram) : 262 calorieën = 2,6 kilometer hardlopen
  • Big Mac : 557 calorieën = 5,5 kilometer hardlopen
  • Donut (55 gram) : 200 calorieën = 2 kilometer hardlopen
  • Pizza Margherita (350 gram) : 812 calorieën = 8,1 kilometer hardlopen
  • Chips (100 gram) : 530 calorieën = 5,3 kilometer hardlopen
  • Twix (50 gram) : 248 calorieën = 2,5 kilometer hardlopen
  • Zak zure matten (200 gram) : 738 calorieën = 7,4 kilometer hardlopen

Bron | AD, Fit.nl

Saskia WinkensGetty Images/RooM RF

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden