Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Bewezen: dít is de gezondste manier om zoete aardappel klaar te maken

zoete-aardappel.jpg

Wist je dat zoete aardappel, in tegenstelling tot een gewone aardappel, een groente is? Dat maakt ’m nog gezonder dan doorsnee aardappelen. Maar hoe bereid je ’m op een dusdanige manier dat je optimaal van al die gezonde voordelen geniet?

De zoete aardappel komt oorspronkelijk uit Mexico, waar hij onder de grond groeit als een knolvormige wortel van een plant. Wat ’m nu precies zo gezond maakt? Lees vooral verder!

Waarom zo gezond?

Omdat de glycemische index lager is dan die van een gewone aardappel, heeft de zoete aardappel een positief effect op onze bloedsuikerspiegel. En vanwege het hoge vitamine B6-gehalte is het eten van zoete aardappelen ook nog eens goed voor je hart. Daarnaast bevat deze gezonde groente fosfor, ijzer, koper, selenium, zink, jodium, en vitamine E.

Koken, bakken of roosteren?

Je kunt een zoete aardappel op verschillende manieren klaarmaken, maar volgens de Amerikaanse arts en voedingswetenschapper Michael Greger is koken of stomen beter dan bakken of roosteren. Op de eerste twee manieren blijven de antioxidanten in de zoete aardappel het best bewaard.

Beter voor je bloedsuikerspiegel

Bovendien gaan er bij koken in vergelijking tot bakken minder moleculen van de zoete aardappel kapot. Ook zorgt deze manier van bereiden ervoor dat het zetmeel dat in de groente aanwezig is bindt, waardoor de voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen. Daarnaast blijkt de glycemische index van gekookte zoete aardappelen ongeveer de helft lager dan bij bakken of roosteren. Koken is dus ook nog eens beter voor je bloedsuikerspiegel.

Bron | elleeten.nl
Foto | iStock

Ook interessant om te lezen

 

Ook interessant