Gezondheid

Te veel suiker en zout in bewerkte voeding: waar moet je op letten?

te-veel-suiker-en-zout-in-bewerkte-voeding-waar-moet-je-op-letten.jpg

Te veel zout, te veel suiker: we zien de berichten dat kant-en-klare producten niet gezond zijn regelmatig voorbij komen. Maar voor welke bewerkte voeding moet je echt oppassen als je gezond wilt eten?

Die producten liggen niet altijd voor de hand: verrassend genoeg zijn ‘gezonde’ tussendoortjes volgens voedselwaakhond foodwatch bijvoorbeeld vaak júist ongezond.

Bewerkte voeding

Vooral bij bewerkte voeding moeten we goed opletten, zegt foodwatch tegen Dokters van Morgen. Is het geen groente, fruit of vlees? Dan is het slim om de verpakking even om te draaien en naar de ingrediënten te kijken. Laat je niet te makkelijk inpakken door claims dat iets vezelrijk is of er extra vitaminen inzitten, dat zegt volgens de specialisten nog niets. Ook mét extra vitaminen, kan iets te veel suiker of zout hebben.

Ontbijtgranen en gezonde tussendoortjes

Dat chips, frisdranken en koekjes niet gezond zijn en vaak veel suiker of zout bevatten, zal je waarschijnlijk niet meer verbazen. Maar andere producten zullen waarschijnlijk wel schokkend zijn. Zo zijn ontbijtgranen soms ontzettend hoog in suikers, zegt foodwatch. Granola en muesli worden wel gezien als een gezonde keuze voor in de ochtend, maar zijn vaak toch een stuk minder goed voor je lichaam dan je denkt. Hier is het wederom belangrijk om het pak even om te draaien: zitten er toegevoegde suikers in? Dan kun je beter voor een andere variant gaan. Ook gedroogd fruit kan zorgen voor flink wat suikers. Meer over het kiezen van gezonde ontbijtgranen lees je hier.

‘Gezonde’ tussendoortjes

Ook zogenaamde ‘gezonde tussendoortjes’ zijn dat vaak niet. Ze bevatten vaak namelijk net zoveel suikers of vetten als koekjes, die we dan weer níet zien als een gezonde keuze. Als je op zoek bent naar een gezonde snack, kun je volgens het Voedingscentrum beter níet gaan voor bewerkte producten. Een portie fruit, wat snackgroenten of een handje ongezouten noten zijn betere opties.

Sauzen

Met sauzen, bouillonblokjes en kruidenmixen kun je ook maar beter oppassen, want die bevatten volgens foodwatch en het Voedingscentrum ook vaak veel suikers of zout. Denk dan bijvoorbeeld aan de grote hoeveelheid suiker in satesaus, zoals vorige week in het nieuws was. Er zíjn wel goede opties, alleen moet je daarvoor langer zoeken. Wat goede opties zijn kun je uitzoeken door etiketten met elkaar te vergelijken, en vervolgens de optie met de minste suikers en zout te kiezen. Dat is even wat werk, maar is uiteindelijk wél een stuk beter voor je gezondheid.

Suikerinname Nederlanders

Van suiker eten we veel te veel. De WHO raadt aan dat vrouwen niet meer dan vijftig gram suiker per dag eten; mannen niet meer dan zestig. Negen op de tien jongeren overschrijdt dat aantal, en zes op de tien volwassenen doet dat regelmatig. Die grote hoeveelheden aan suikers komen volgens foodwatch vooral door het drinken van frisdranken en sap (32%), suiker en snoepgoed (25%), koek en gebak (17%) en zuivel met suikers (12%).  

Maximale hoeveelheden zout

De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om minder dan vijf gram zout per dag te eten; in Nederland is de richtlijn zes gram. Toch eet bijna tachtig procent van de mensen meer dan dat. Vrouwen krijgen gemiddeld zo’n 6,6 gram zout binnen, terwijl mannen maar liefst 7,8 gram zout eten. Volgens foodwatch krijgen Nederlanders vooral veel zout binnen door brood (28%), kaas (10%), vleeswaren (10%), vlees (7%) en melkproducten (6%). Hartige snacks, sauzen en soepen zorgen elk ook voor vijf procent.  Minder zout eten? Lees hier onze tips.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Zorg.nu, Voedingscentrum, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant