Beter slapen Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Beter slapen? Dít werkt volgens wetenschappers voor (bijna) iedereen

Genoeg slaap krijgen en dan het liefst ook nog van goede kwaliteit: dat is misschien niet altijd even makkelijk. De dag na een slechte nacht voel je je afgemat en het heeft ook nog eens een negatief effect op je gezondheid. Gelukkig is er iets dat je kunt doen om gemakkelijker in slaap te vallen.

Een warm bad nemen of je telefoon op tijd uitzetten: wellicht heb je al veel adviezen gehoord bij slaapproblemen. En een van de meest voorkomende: sporten voor een betere nachtrust.

Bewegen en beter slapen

Bestaande studies over slaap zijn bij elkaar gebracht en geanalyseerd door onderzoekers. Daarbij werd de slaapkwaliteit meegenomen, maar ook slaapduur en lichaamsbeweging. Hieruit bleek dat zowel kortdurende- als regelmatige lichaamsbeweging kan zorgen voor een betere nachtrust. Zelfs een enkele inspanning kan genoeg kan zijn om langer en beter te slapen.

Als je elke dag een half uur tot één uur aan lichaamsbeweging doet, kan dat helpen om sneller in slaap te vallen. Ook slaap je dieper (je ontwaakt minder vaak in de nacht) en je wordt uitgeruster wakker in de ochtend erna. Je kunt daarbij vooral denken aan beweging met een lage lichaamsbelasting, zoals fietsen, zwemmen en stevig wandelen.

Verhoogde slaapefficiëntie

Zelfs een enkele keer een half uur bewegen zorgt ervoor dat je slaapkwaliteit verbetert. Misschien niet in dezelfde mate als wanneer je dit regelmatig doet, maar toch. Ook dan lukt het vaak om langer te slapen en heb je minder tijd nodig om in slaap te vallen. Verder ging ook de slaapefficiëntie omhoog, dat is het deel van de tijd dat je in bed ligt en daadwerkelijk in slaap wordt gebracht.

De studies toonden aan dat zelfs alleen maar dénken dat je een goede nachtrust hebt, de hele dag een positieve invloed heeft op je prestaties. En het fijne is dat al deze voordelen rondom lichaamsbeweging en slaap voor iedereen op lijken te gaan: het maakt niet uit hoe oud je bent of dat je lijdt aan een bepaalde slaapstoornis.

Daarom verbetert lichaamsbeweging je slaap

Wetenschappers denken dat lichaamsbeweging je slaap kan verbeteren omdat er dan eerder op de avond een afgifte van melatonine plaatsvindt. Waardoor je waarschijnlijk sneller in slaap valt.

Lichaamsbeweging kan er ook voor zorgen dat je beter slaapt, omdat het door de endorfines een gunstig effect heeft op je stemming en geestelijke gezondheid. Die kunnen allebei invloed hebben op de kwaliteit van je slaap.

Bron | ScienceAlert

Saskia WinkensGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden