Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Maakt het uit op welk tijdstip je voedingssupplementen inneemt?

dit-is-het-beste-tijdstip-om-voedingssupplementen-te-slikken.jpg

Neem jij voedingssupplementen? Mogelijk begin je de dag dan door een rits aan pillen te slikken, terwijl sommige voedingssupplementen beter op een later tijdstip op de dag werken of bijvoorbeeld in combinatie met andere vitamines hun kracht verliezen. Dit wil je hierover weten. 

Zo haal je het meeste uit je voedingssupplementen.

Het beste tijdstip om voedingssupplementen te slikken

Het klinkt misschien logisch om de dag te beginnen met je voedingssupplementen, terwijl je dit in sommige gevallen beter later op de dag kunt doen. Het vitaminesupplement dat je het beste in de ochtend al kunt innemen is vitamine B. Dit verhoogt je energieniveau, waardoor je er in de ochtend het meeste aan hebt.

Voedingssupplementen voor vitamine A, D, E en K kun je in principe op elk tijdstip innemen, maar omdat dit in vet oplosbare vitamines zijn, kun je dit wel het beste in combinatie met vet eten doen. Mocht je daar je ochtend niet mee beginnen, dan kun je deze supplementen dus beter later op de dag innemen. Overigens hoeft dit natuurlijk niet moddervet voedsel te zijn, maar voeding met 5 gram vet is al voldoende.

Dat je deze supplementen het beste met vette voeding kunt innemen komt doordat dit je enzymen en gal stimuleert, waardoor de in vet oplosbare stoffen uit je spijsvertering naar je lever worden verplaatst.  

Magnesium en ijzer in de avond

Magnesium kan laxerend werken en ijzer kan voor maagklachten zorgen. Het is daarom verstandig om deze voedingssupplementen niet op een tijdstip te slikken dat je maag nog leeg is. Je kunt deze supplementen het best innemen met eten, bij voorkeur avondeten, omdat de kans op irritatie dan het kleinste is. 

Lees ook: Dit is wat je moet weten over de houdbaarheidsdatum van voedingssupplementen

Voedingssupplementen combineren

Voor de voedingssupplementen ijzer, calcium en zink is er niet per se een specifiek tijdstip waarop je deze het beste kunt innemen, maar het is wel belangrijk om dit niet tegelijk met elkaar te doen. Calcium belemmert namelijk de opname van zink en ijzer in je lichaam. Zorg dat er ongeveer één tot twee uur tussen de inname van ijzer of zink en calcium zit. Vitamine D en magnesium helpen het lichaam daarentegen wel om calcium op te nemen. Vitamine C helpt weer bij het opnemen van ijzer in je lichaam.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Women’s Health, Gezondheidsnet
Beeld | Getty Images

Margriet 04

Margriet 04 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week: genieten van de winter met warme wintermode, de beste plekken om vogels te spotten, reset je gezondheid, nieuwe man: nieuwe seks en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant