Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Om déze tijd naar bed gaan zou het beste zijn voor je hart

beste-tijdstip-slapen-voor-je-hart.jpg

Er zijn een hele hoop factoren die de kans op hart- en vaatziekten kunnen beïnvloeden. Zo spelen je genen een rol, maar kun je ook een hoop problemen voorkomen door je levensstijl aan te passen. Daar heb je dus zelf invloed op. Waarschijnlijk weet je wel dat stoppen met roken en voldoende lichaamsbeweging helpt, maar uit een nieuw onderzoek blijkt ook dat op een bepaalde tijdstip gaan slapen het beste zou zijn voor de gezondheid van je hart. 

We leggen je uit hoe laat je voortaan het beste onder de wol kunt kruipen. 

Dít is het beste tijdstip om te slapen voor je hart

Volgens een nieuw onderzoek dat gepubliceerd is in European Heart Journal – Digital Health zou op een specifiek tijdstip gaan slapen bevorderlijk kunnen zijn voor de gezondheid van je hart. Het blijkt namelijk dat mensen die tussen 22:00 uur en 23:00 uur in slaap vallen een kleinere kans hebben op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, dan mensen die voor of na die tijd gaan slapen. Volgens David Plans, hoofd onderzoek bij het technologiebedrijf voor de gezondheidszorg Huma, heeft dat te maken met je biologische klok. Die helpt je bij het reguleren van fysieke en mentale functies. 

Als je eerder of later dan tussen 22:00 uur en 23:00 uur naar bed gaat, suggereert de studie dat je je biologische klok daarmee verstoort. En dat kan onder andere voor de gezondheid van je hart nadelige gevolgen hebben. Plans voegt daar wel aan toe dat het oorzakelijke verband met deze studie niet te concluderen valt, maar dat de resultaten dit alleen suggereren. 

Hoger risico op hart- en vaatziekten 

Voor het onderzoek werden de gegevens van meer dan 88.000 deelnemers geanalyseerd. Over het algemeen bleek dat mensen die om middernacht of later naar bed gingen zo’n 25 procent hoger risico hadden op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, dan de deelnemers die tussen 22:00 uur en 23:00 uur gingen slapen. Mensen die tussen 23:00 uur en 23:59 uur in slaap vielen, liepen 12 procent meer risico. De mensen die al voor 22:00 uur onder de wol kropen, bleken ook een verhoogd risico van 24 procent te hebben om hartproblemen te ontwikkelen.

Lees ook: 6 gouden tips voor een gezond hart voor vrouwen boven de 50 jaar

Meer risico op hartaandoeningen bij onregelmatige bedtijden

Dit is niet het eerste onderzoek dat gedaan is naar het verband tussen slaap en hart- en vaatziekten. Zo werd bij een eerder onderzoek al bekend dat mensen met afwijkende bedtijden – bijvoorbeeld mensen die nachtdiensten draaien – een groter risico lopen op hartaandoeningen

Plans benadrukt dat er nog meer onderzoek nodig is, maar dat dit wel een goedkope oplossing kan zijn om het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Volgens slaapexperts is ook een consistente bedtijd belangrijk. Probeer daarom zoveel mogelijk om elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan – en dan dus het liefst tussen 22:00 uur en 23:00 uur – en om ook weer rond dezelfde tijd wakker te worden. Daarnaast is het belangrijk om tenminste zeven uur per nacht te slapen. Zo word je niet alleen uitgerust wakker, maar dit draagt ook nog eens bij aan je gezondheid.  

Bron | Huffpost
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.  

Ook interessant