Gezondheid

Op welk tijdstip kun je het best lunchen?

lunchen.jpg

Op de Margriet-redactie hebben we met ons ontbijt nét achter onze kiezen al gauw zin om te lunchen. Maar vervolgens kampen we vaak ook met die welbekende middagdip. 

Helaas hebben we niet als de Spanjaarden de ingelaste tijd om even een siësta te houden. Wat we wél kunnen doen, is focussen hoe laat en wát je het best kunt lunchen om die middagdip te voorkomen.

Zet je wekker…

Volgens de Amerikaanse voedingsdeskundige dr. Daryl Gioffre kun je het best tussen half een en een uur ’s middags lunchen. Dat doet het gros van ons vast al goed. Ook raadt hij aan die hunkering naar snacks aan het eind van de middag te negeren. En dat wordt een stuk makkelijker als je voedzaam luncht.

Voller van sla dan van een broodje kroket

De expert benadrukt dat wat je luncht veel belangrijker is dan hoe laat je aan tafel schuift. Lekker, dat broodje kroket op de vrijdagmiddag, maar volgens Dr. Gioffre raak je veel voller van een salade met quinoa. Hij meent dat koolhydraten, suikers en granen de grootste veroorzakers zijn van je middagdip. Met de lunch kun je volgens hem het best gaan voor groenten en sla. Daarin zit namelijk de bladkleurstof chlorofyl, waar je meer energie van zou krijgen. Ook raadt hij olijfolie met eventueel wat citroensap aan als dressing in plaats van de vaak suikerrijke kant-en-klaardressings.

Chlorofyl

Volgens gezondheidscoach Jesse van der Velde, die onder meer de boeken Een strakke buik in 4 weken en Voor altijd jong: voeding beweging levensstijl schreef, is er nog meer onderzoek nodig om chlorofyl inderdaad als energiebooster te bestempelen. Wat volgens hem in ieder geval wel klopt, is dat dit bladgroen de darmen en lever reinigt, het zuurgehalte in je lichaam in balans houdt én pijnverlichtend werkt voor mensen met een chronische alvleesklierontsteking.

Kip vermijden

Kun je niet zonder wat vlees bij de lunch of door je salade? Dr. Gioffre raadt dan af om kip te eten. Volgens hem bevat dat veelzijdige stukje vlees vergeleken met andere soorten het meeste vetzuur, dat bij een teveel ontstekingen zou kunnen veroorzaken. En blijkbaar word je daardoor niet alleen slaperiger, maar kan het ook je humeur beïnvloeden, blijkt uit onderzoek van de Society for Neuroscience.

Geen koffie, maar…

Krijg je ondanks bovenstaande adviezen toch te maken met een middagdip? Grijp niet meteen naar koffie, adviseert de deskundige, maar probeer eens superfoods in poedervorm en meng dit door bijvoorbeeld een smoothie. Dit zou je een gezonde energieboost geven.

Ook interessant om te lezen

Bron | Elite Daily, Society for Neuroscience, jessevandervelde.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant