Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is de beste tijd om te lunchen als je thuiswerkt

lunchen-thuiswerken.jpg

Velen van ons werken inmiddels al één jaar thuis. Op kantoor keken we uit naar de lunch voor ontspanning of om gezellig te kletsen met collega’s. Nu men thuiswerkt, is het minstens zo belangrijk om de tijd te nemen om te lunchen. Maar wat is nou de beste tijd?

We willen namelijk allemaal -ook thuiswerkend- zo productief mogelijk blijven.

Thuiswerkdag inrichten

Gerard Mullin, gastro-enteroloog en universitair hoofddocent geneeskunde, vertelt tegen HuffPost dat het moment waarop je het beste kunt lunchen, varieert per persoon. Het is namelijk afhankelijk van je caloriebehoefte, eetlust en hoeveel je over het algemeen beweegt. Ook speelt het een rol hoe je je thuiswerkdag inricht. Zeker als je niet regelmatig beweegt of ontspant, is het verleidelijk om te gaan snacken. Maar wil je productief blijven, dan leidt snacken al gauw tot een negatief effect op je gezondheid en spijsvertering.

Lees ook
Nekklachten door thuiswerken? Probeer deze tips

Hongersignalen

Het is van belang om de maaltijden gedurende de dag te verdelen, om je energie en focus op peil te houden tijdens het thuiswerken. Om er achter te komen wat voor jou de beste verdeling is, is het handig om je eigen hongersignalen, eetgewoonten en spijsvertering te begrijpen. Hongersignalen kunnen voor elke persoon anders zijn en kunnen bestaan uit: een lager energieniveau, hoofdpijn, een grommende maag of humeurigheid. Om deze hongersignalen te meten, kun je een hongerschaal gebruiken, waarbij 1 extreem honger is en 10 dat je verzadigd bent. Dit om vast te stellen wanneer, hoe vaak en hoeveel je moet eten.

Beste tijd om te lunchen

Alyssa Pike, geregistreerd diëtiste, vertelt tegen HuffPost dat je, tijdens het thuiswerken, het beste kunt lunchen, zo’n drie tot vijf uur nadat je hebt ontbeten. Zodra je een gebalanceerd ontbijt hebt gegeten, zou het verteren ongeveer vier uur moeten duren. Je kunt daarom beter niet wachten tot je helemaal hongerig bent, maar de frequentie van je maaltijden en gezonde tussendoortjes zo plannen dat je op een constante manier energie voor je hersenen levert. Heb je om 8 uur ’s ochtends ontbeten, dan zou de richtlijn zijn dat je tussen 11 uur en 13 uur lekker kunt gaan lunchen.

Bron | HuffPost
Beeld | Getty Images

Ook interessant