Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is de beste slaaphouding als je nekpijn, heuppijn of rugpijn hebt

beste-slaaphouding-rugpijn.jpg

We brengen een groot deel van ons leven slapend door. Dat zijn heel wat uren in een bepaalde slaaphouding. Heb jij (chronische) nekpijn, heuppijn en/of rugpijn, dan is het extra belangrijk om te weten wat voor jou de beste slaaphouding is.

Experts geven advies en raden vooral één slaaphouding af.

De beste slaaphouding voor bij nekpijn, heuppijn en rugpijn

Elk lichaam is anders, dus er is niet slechts één slaaphouding de beste. Maar als jij vaak en veel pijn in je lichaam hebt, is achterhalen welke slaaphouding voor jou wel het best is extra belangrijk zijn. Een verkeerde slaaphouding kan bepaalde lichamelijke klachten verergeren, waardoor je er overdag ook flink last van hebt. Frustrerend en vermoeiend. Het is belangrijk dat je in een houding ligt waarbij er onnodige druk van je zenuwen en gewrichten wordt genomen. Maar hoe? Experts leggen het uit voor nekpijn, heuppijn en rugpijn.

Nekpijn

Beste houding: op je rug of zij met een ergonomisch gevormd kussen onder je hoofd.

Als je (chronische) nekpijn hebt, is je kussen extra belangrijk. Voor jou is een kussen dat de natuurlijke vorm van je nek ondersteunt het best. Ga je voor een te dik of te dun kussen, dan kan dat een onnatuurlijke knik, verlenging of juist verkramping van je nek veroorzaken. En dat zorgt voor pijn. Investeer dus in een goed, ergonomisch nekkussen, zoals deze.

Lees ook:
Is slapen zonder kussen dé oplossing tegen nekpijn?

Heuppijn

Beste slaaphouding: op je rug met een kussen onder je knieën of kuiten.

Als je op je rug ligt, belast je je heupen zo min mogelijk. En door daarbij een kussen onder je knieën of kuiten te leggen, ondersteun je je heupen. Je kunt juist meer heuppijn krijgen als je op je zij ligt, legt reumatoloog Jonathan Greer uit. Zeker als je niet genoeg van kant wisselt. “Het benige uitsteeksel van de heup steekt, de trochanter major genaamd, heeft een zak met vloeistof bovenop, een slijmbeurs genaamd. Als je de hele nacht op één kant ligt kan dat, zeker op een hard matras, een slijmbeursontsteking veroorzaken. Dat is geen pretje, dus voorkomen is beter dan genezen.

Rugpijn

Beste slaaphouding: op je zij met een kussen tussen je benen.

Heb je last van rugpijn? Probeer dan op je zij te slapen, met je benen iets omhoog getrokken richting je buik – een soort foetushouding, dus. Leg vervolgens een kussen tussen je knieën. “Door de heupen op deze manier te ondersteunen en uit te lijnen, wordt de druk op je ruggengraat weggenomen”, legt revalidatiearts Jaspal Singh uit aan gezondheidswebsite Well + Good. Lig je toch echt liever op je rug? Leg dan ter ondersteuning van je heupen en dus ruggengraat een kussen onder je kuiten. Heb je een verstelbaar bed, dan helpt het om het hoofdeinde iets omhoog te buigen, zodat je met je hoofd hoger ligt dan je voeten. Zo haal je ook druk van je rug weg. Het is overigens belangrijk om met je rugpijn naar de dokter te gaan als je er veel, vaak en lang last van hebt.

Lees ook:
Rugpijn of zwakke knieën? Dit zijn dan de beste seksstandjes

Slapen op je buik

Zoals je leest, adviseren de experts het nergens om op je buik te slapen. Door op je buik te slapen, kun je namelijk nekpijn én rugpijn verergeren en zelfs veroorzaken. “Het veroorzaakt namelijk een onnatuurlijke verlenging van de wervelkolom”, legt reumatoloog Greer uit. Daarbij kan het ook nog eens leiden tot tintelingen in je armen, wat een teken van een beknelde zenuw kan zijn. Wil jij van het op je buik slapen af komen, dan kan een zijslaapkussen misschien helpen. Nee, die is zeker niet alleen voor zwangere vrouwen bedoelt, het houdt je namelijk tegen om op je buik te draaien – de slaaphouding die experts toch wel als het slechtst bestempelen.

Matras en kussen

Zoals bij nekpijn al werd uitgelegd, is je kussen erg belangrijk. Net als je matras. De experts wijzen erop dat een medium-soft matras het best is voor mensen met rugpijn. Heb je een hard matras, dan kun je een topdekmatras erop leggen om de drukpunten te verwijderen die anders kunnen opspelen. Maar ga ook niet voor een te zacht matras, wat ook weer lichamelijke klachten kan veroorzaken.

Lees ook:
Is je matras aan vervanging toe? Dít zijn de signalen

Houding en beweging overdag

Naast een juiste slaaphouding, goed kussen en comfortabel, is de rest van je levensstijl natuurlijk ook heel belangrijk. Kijk eens kritisch naar je lichaamshouding overdag. Heb je wel een ergonomische werkplek? Zit je vaak te lang in een bepaalde houding? Beweeg je wel genoeg? Schroom ook niet om je huisarts om advies te vragen, die je zo nodig naar een fysiotherapeut kan doorverwijzen.

Bron | Well + Good
Beeld | Getty

Ook interessant