Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít zijn de beste én slechtste diëten volgens gezondheidsexperts

dit-zijn-de-beste-en-slechtste-dieten-volgens-gezondheidsexperts.jpg

‘Eieren zijn goed voor je’ maar ook ‘eieren zijn slecht voor je’. Of: ‘Vermijd rood vlees’ maar ook: ‘geniet met mate van rood vlees’. Je hoort ‘boter is uit’, en ook ‘boter is terug’. Als je hoofd hiervan tolt, ben je niet de enige. Volgens een recent onderzoek van de International Food Information Council Foundation voelt tachtig procent van de mensen zich verward over voeding. Van boekwinkels tot sociale media tot blogs, er is geen gebrek aan informatie over voeding. Dus hoe onderscheid je wat echt ‘werkt’ van een rage?

US News en World Report hebben recentelijk hun rangschikking van beste en slechtste diëten voor 2021 vrijgegeven. Daardoor wordt het proces om het juiste dieet te kiezen een beetje gemakkelijker gemaakt. Diëtiste Desire van der Kruk vertelt ons hoe het zit.

Ranglijstje met diëten

Amerikaans nieuwswebsite U.S. News & World Report publiceert elk jaar een lijst van de beste en gezondste diëten. Best Diets, nu in zijn elfde jaar, levert de feiten over en rangschikt 39 diëten op verschillende niveaus, van hun hartgezondheid tot hun waarschijnlijkheid om te helpen af te vallen. Een panel van gezondheidsexperts, waaronder: artsen, diëtisten en hoogleraren op het gebied van diabetes, hartgezondheid, menselijk gedrag en gewichtsverlies beoordeelden elk dieet in zeven categorieën:

  • hoe gemakkelijk het te volgen is,
  • gewichtsverlies op korte termijn,
  • gewichtsverlies op langere termijn,
  • de volledigheid van de voeding,
  • hoe veilig het dieet is,
  • het potentieel voor het voorkomen en beheersen van diabetes,
  • of het dieet hartaandoeningen kan voorkomen en beheersen.

Niet alle categorieën kregen evenveel invloed. Gewichtsverlies op lange termijn werd bijvoorbeeld tweemaal zo zwaar gerekend als gewichtsverlies op korte termijn. Dat is omdat zoveel diëten alleen gericht zijn op hoe je snel kilo’s kunt afvallen en minder op blijvend gewichtsverlies. De specialisten merken op dat zelfs als je bliksemsnel centimeters van je middel kunt verliezen, het er niet echt toe doet. Ténzij je ze er ook af kunt houden. Ze telden ook de veiligheid van een dieet dubbel, aangezien het niet binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen een ernstige impact kan hebben op je gezondheid. Dat is de reden waarom diëten, die extreme beperkingen oplegden aan zaken, als: vet of koolhydraten, aan het eind van de lijst eindigden.

Lees ook:
Waarom hetzelfde dieet niet bij iedereen even goed werkt

Beste en slechtste diëten in 2021 volgens gezondheidsexperts

Met deze informatie zul je waarschijnlijk niet verrast zijn door de dieetrangschikking van dit jaar. De eerste plaats ging naar het mediterrane dieet, op de voet gevolgd door het DASH-dieet. Je zou waarschijnlijk de richtlijnen voor beide kunnen bedenken zonder te googelen. In feite komen ze neer op ‘het voedsel dat je altijd is verteld te eten’: focus op fruit, groenten, vis, mager vlees en volkoren granen. Verminder suiker en zetmeel, maar het is niet nodig om dit volledig te elimineren.

DASH is een Engelse afkorting, die staat voor dieetbenaderingen om de bloeddruk te verlagen. De rest van de vijf beste diëten – flexitarisme, Weight Watchers en MIND  – zijn allemaal in wezen variaties op dit thema. MIND staat voor Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay en is een mix van het mediterrane dieet en het DASH-dieet om achteruitgang van hersenen te voorkomen. Zélfs Weight Watchers is geleidelijk overgestapt van het gewoon tellen van calorieën naar een plan dat gebruikers aanmoedigt om zoveel van bepaald voedsel te eten als nodig is om zich goed te voelen.

Rage diëten

Het panel was niet bepaald te spreken over de meeste rage-diëten die je vaak voorbij ziet komen, bijvoorbeeld op social media. Keto, Dukan, raw food en Whole30 bungelen bijvoorbeeld helemaal onderaan de lijst. Deskundigen waarschuwen dat deze extreme oplossingen heel gemakkelijk kunnen leiden tot voedingstekorten, spijsverteringsproblemen en zelfs ernstige gezondheidsproblemen, maar waarschijnlijk juist níet tot gewichtsverlies op de lange termijn.

Balans is het credo

Dat is de reden waarom hetzelfde idee keer op keer bovenaan staat in het lijstje met beste diëten: een gebalanceerde voedingsinname die kleine veranderingen in je eetgewoonten met zich meebrengt. Je zult nooit voor altijd suiker weglaten, dus kies geen dieet dat erop vertrouwt dat je je aan die regel houdt. Eten is een zaak van de rest van je leven, dus het is van cruciaal belang om een ​​dieet te kiezen dat je jarenlang goed zult doen. Het klinkt misschien ontmoedigend als je snel wilt afvallen, want we willen allemaal dat deze veranderingen snel en gemakkelijk plaatsvinden.

Maar in veel opzichten is dit juist góed nieuws. Niet alleen hoef je je niet aan een strikt dieet te houden, dat zou je eigenlijk ook niet moeten willen doen. Bevrijd jezelf van de tirannie van in sla verpakte wraps en vetvrije saladedressing. Omarm af en toe een koekje en de geneugten van romige brie. Wees realistisch over je eetgewoonten en streef ernaar om kleine, consistente veranderingen aan te brengen – het is letterlijk de enige manier waarop je het gewicht weg kunt houden.

Meer lezen van Desiré?

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant