Bestaat er zoiets als te veel fruit eten? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Bestaat er zoiets als te veel fruit eten? Dit zegt een diëtist

Tijdens een zomerse picknick zit het standaard in de mand: fruit. Een lekker stuk watermeloen of appeltjes voor de dorst. Ongemerkt krijg je zo een heleboel fruit binnen, misschien wel veel meer dan de twee stuks die aangeraden wordt. Is dat erg?

Bestaat er eigenlijk zoiets als te veel fruit eten? We vroegen het aan diëtist Desiré van der Kruk.

Twee stuks fruit

We kennen waarschijnlijk allemaal het advies van het Voedingscentrum wel: eet twee stuks fruit per dag. Maar is dit een minimum, maximum of richtlijn? “Het Voedingscentrum raadt minimaal twee stuks fruit aan,” zegt Desiré. “Dat betekent niet dat meer meteen slecht is. Als jij op een dag zin hebt in drie, vier of zelfs vijf stuks fruit, dan kan dat ook prima. Maar ik zou wel adviseren om er niet meer dan vijf te eten. Vanaf dan heeft het namelijk geen aanvullende voordelen voor je gezondheid.”

Fruitsuiker

“Kies wel altijd voor gewoon fruit, zeker als je de keuze maakt tussen bijvoorbeeld appels en een fruitsapje. In die laatste zitten namelijk veel stukken fruit, die je zo in één keer opdrinkt. Maar de kans dat je in één keer vijf appels eet, is vrij klein. Daarnaast zitten er in zo’n sapje veel minder vezels en verdwijnen ook andere goede voedingsstoffen. Juist die vezels in fruit zorgen ervoor dat suiker minder snel wordt opgenomen in je lichaam. Dat, in combinatie met het behoud van voedingsstoffen, maakt dat je beter kunt kiezen voor fruit dan een fruitsapje.”

Te veel fruit eten

En dan de belangrijkste vraag: kun je te veel fruit eten. “Nee, voor de meeste mensen is dit geen probleem”, is daarop het duidelijke antwoord van Desiré. “Maar vul het fruit wel aan met andere voeding, zodat je diverse voedingsstoffen binnenkrijgt. Er is een keer een onderzoek gedaan, waarbij deelnemers twintig stuks fruit aten. Dat is wel echt heel erg veel en je zou misschien zelfs kunnen zeggen te veel. Maar dan met name omdat je maar weinig andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook kun je eventueel maag-darmklachten ervaren door de vele voedingsvezels, zo hadden de deelnemers in het onderzoek wel flink meer ontlasting”

Toch zijn er wel groepen die moeten opletten. “Bijvoorbeeld mensen die diabetes hebben. Bij hun bestaat het risico dat veel fruit zorgt voor een verhoging van de bloedsuikerspiegel. Wanneer je insuline gebruikt, moet je wellicht meer spuiten. Daarom adviseer ik hen altijd om te overleggen met een arts en maximaal twee à drie stuks te eten. Maar diabetici hoeven fruit zeker niet te vermijden.”

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden