Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Bereid je alvast voor op de zon

zon.png

Het is weer even omschakelen naar blote armen, blote benen en blote voeten. En uiteindelijk naar je badpak of bikini. Met deze voorbereidingstips ben je er straks mooi klaar voor. Laat maar komen die lente!

Slapend strak worden

O jee, putjes in je billen en benen. Cellulite laat zich voor een klein deel wegmasseren, als je het langere tijd volhoudt en een product gebruikt dat erop gericht is de vet- en vochtophopingen aan te pakken (zoals de Body Shaping Cream van Clarins. Bij slechte slapers kan de aanmaak van het hormoon dat de vetverbranding stimuleert verstoord raken. Een crème die belooft met cafeïne en andere werkstoffen ’s nachts de vetafbraak te bevorderen, kan uitkomst bieden (bijvoorbeeld Vichy’s nieuwe CelluDestock OverNight). Breng deze crème met masserende bewegingen aan.

Voorzichtig voorbruinen

Dermatoloog Peter Velthuis adviseert om je huid altijd langzaam aan de zon te laten wennen. Dat begint al in het voorjaar, door je gezicht handen en nek, en langzaam ook je armen en benen elke dag een kwartiertje bloot te stellen aan UV-straling. De huid langzaam voorbereiden op de zon kan ook met voedingssupplementen met antioxidanten. Neem die bijvoorbeeld twee tot drie weken voordat je op vakantie gaat. Ook erna zouden voedingssupplementen helpen om langer bruin te blijven.

Eet je bruin

Carotenoïde in je voeding kunnen een bruine huid bevorderen. Watermeloen, tomaat, rode paprika, wortel, broccoli, rode palmolie, zoete aardappel en pompoen bevatten betacaroteen. Rode palmolie zelfs tien keer zo veel als wortels! Ook koper in voedsel heeft een ondersteunend effect op de kleursynthese, waardoor je mooier bruin kunt worden. Koper zit in kalfs- en runderlever, maar ook in hazelnoten, paranoten, havermout, tarwezemelen, volkoren tarwemeel en roggemeel.

Hoge factor

Smeer altijd met een hoge beschermingsfactor (SPF30-50). Dit bouwt je kleur mooi en veilig op en zorgt ervoor dat de kleur veel langer blijft! Ook als je al bruin bent is smeren een must, en niet alleen op het toppunt van de zomer. Het beschermt je huid tegen nare zonne-ellende als huidveroudering en huidkanker. Houd ook rekening met weerkaatsing van zonlicht, bijvoorbeeld door een terrastafeltje, meertje, maar zelfs gras. Gras weerkaatst 3% van het zichtbare licht, zand 17% en water 5%. Een zonnecrème met UV-filter als standaarduitrusting in je tas is dus aan te raden. Ook voor de kids.

 

 

Ook interessant