Gezondheid

Ben je een emotie-eter?

emotie-eter.png

Iedereen herkent het wel: die momenten waarop je het eigenlijk niet wilt, maar tóch een zak chips of reep chocolade pakt. De doelstelling om gezonder te gaan eten lijkt dan ineens totaal onbelangrijk. ‘Ach, ik begin morgen wel.’ Of: ‘Nu verdien ik echt iets lekkers.’ Achteraf komt het schuldgevoel. Dus is de vraag: hoe weersta je de volgende keer wél de verleiding?

Eten is een heel sterke beloning en dus is eetgedrag moeilijk af te leren. Je kunt het wel een paar dagen volhouden, maar je wordt pas echt op de proef gesteld als je bijvoorbeeld een feestje hebt en de wijntjes en bitterballen voorbijkomen. In de meeste gevallen treedt dan het fenomeen ontremming op. Alle voornemens verdwijnen als sneeuw voor de zon, je lijkt te worden opgezogen in een automatisch patroon. En dat wordt nog eens versterkt door gedachtes en excuses als: ik begin morgen wel weer, ik heb het nu wel een keer verdiend en het maakt nu niets meer uit, want ik heb vandaag tóch al gezondigd.

Schuldgevoel

Vervolgens heb je wel een heerlijke avond gehad, maar lig je in bed en begint het opeens te knagen. Schuldgevoel. Waarom heb ik nou weer toegegeven? Ik vind het toch belangrijk? Wat ben ik toch een slappeling! Morgen begin ik écht! Toch is de kans groot dat de volgende keer in precies hetzelfde patroon vervalt, hoewel je je nu echt hebt voorgenomen prioriteit te geven aan je voornemen gezonder te gaan leven. Gelukkig blijkt dat hoe vaker je níét toegeeft aan de verleiding, hoe gemakkelijker dat weerstaan wordt. Op deze manier kun je ongezonde eetpatronen die je hebt opgebouwd doorbreken en inruilen voor gezonder gedrag.

Zelfcontrole-oefening

Hoe ga je in het vervolg om met situaties waarin je in de verleiding komt om toch te snacken of te snaaien? Goed is om bij jezelf na te gaan wannéér je precies in de verleiding komt. Hieronder een voorbeeld:

Situatie: alleen thuis.
Gedachte: ik ben weer zo zielig alleen, ik verdien wel iets lekkers.
Gevoel: ik voel me eenzaam en verveeld.
Oorspronkelijk gedrag: ik ga naar lekkere dingen zoeken en eet alles op.
Nieuw gedrag waarmee ik ga oefenen: ik ga een vriendin of familielid bellen.

Wat zegt je geest?

Esther de Brouwer, oprichtster van BBB Healtclub, psychologe en cognitief gedragstherapeute, vertelt dat de geest bij emotie-eten een grote rol speelt. Als die emoties negatief zijn of je door te eten probeert negatieve ervaringen kwijt te raken, gaat het vaak mis. Esther: “Je probeert een eetbui dan voor jezelf goed te praten met allerlei argumenten, zoals ‘Nu heb ik het wel verdiend’, ‘Ik eet morgen wel minder’ of ‘Het interesseert me eigenlijk niet zo veel.”

Wanneer je je gedrag wilt veranderen en verleidingen wilt weerstaan, is het belangrijk om echt even stil te staan bij je gedachtes. Wat denk ik nu? Wat zegt mijn mind? Wat maak ik mezelf wijs om mijn eetgedrag goed te praten? Hierdoor kun je de negatieve actie-reactiepatronen, ofwel de mechanismen van de mind herkennen en meer op afstand houden.” Volgens Esther helpt mediteren hierbij, maar afleiding zoeken helpt óók. Bel een vriendin of ga gewoon naar bed als je ’s avonds laat nog de verleiding voelt om een snack te nemen. Hoe vaker dit je lukt, hoe gemakkelijker het is om het patroon te doorbreken.”

Ook interessant