Déze gewoontes kunnen je onbewust extra prikkelbaar maken Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Ben je de laatste tijd extra prikkelbaar? Het kan onbewust aan deze gewoontes liggen

We hebben allemaal wel eens een korter lontje, maar merk je dat je de laatste tijd een stuk minder kan hebben dan normaal? Blijkbaar zijn er vijf gewoontes die je onbewust extra prikkelbaar maken. Tijd om ze eens onder de loep te nemen.

Van de televisieprogramma’s die je kijkt tot gedachteloos scrollen op je telefoon: wat slurpt stiekem energie?

Vijf gewoontes waardoor je onbewust extra prikkelbaar bent

Blijkbaar putten we ons zelf door bepaalde gewoontes onbewust uit, waardoor we soms minder kunnen hebben. Hierdoor ben je niet alleen sneller geïrriteerd, maar voel je je ook vaker moe, heb je meer moeite met concentreren of kun je stress ervaren.

Zo proberen we onszelf bijvoorbeeld vaak af te leiden door bijvoorbeeld ’s avonds televisie te kijken of even doelloos op onze telefoon te scrollen. Maar dit soort onschuldig gewoontes zorgen er juist voor dat onze stemming minder wordt. Vooral de onderstaande vijf gewoontes zouden je onbewust extra prikkelbaar kunnen maken.

1. De televisieprogramma’s die je kijkt

Na een lange, drukke dag wil je misschien het liefst onderuit op de bank televisie kijken. Dat klinkt ontspannen, maar dat hangt er wel van af wat je kijkt. Sommige televisieprogramma’s zijn namelijk emotioneel best belastend. Het verschilt een beetje per persoon om wat voor soort televisie het gaat. Zo kunnen sommige mensen genieten van een misdaadserie of goed kijken naar een verdrietig programma, terwijl dit voor andere juist (onbewust) te zwaar is. Hierdoor ontspan je niet goed en kun je zelfs je eigen nachtrust verstoren. Je rust daardoor dus niet goed uit en dat vergroot de kans op een korter lontje.

Daarnaast zorgt bingewatchen (meerdere afleveringen van een serie achter elkaar kijken) er soms ook voor dat je langer opblijft, terwijl je eigenlijk wil slapen. En ook door een kortere nacht kun je de volgende dag extra prikkelbaar zijn.

2. Doelloos door je tijdlijn scrollen

Een andere gewoonte die heel onschuldig lijkt maar waardoor je extra prikkelbaar kunt zijn, is doelloos op social media scrollen. Het lijkt lekker hersenloos en ontspannen, maar je krijgt hierdoor een hele hoop informatie en prikkels binnen die je hersenen allemaal moeten verwerken.

Daarbij is doomscrolling ook een grote boosdoener waardoor je meer prikkelbaar kunt zijn. Dat houdt in dat je op social media (maar ook via de televisie of op de radio) blootgesteld wordt aan een hele hoop verkeerde informatie en nepnieuws. Bijvoorbeeld over complottheorieën. Zeker door de coronapandemie is er een stortvloed aan nieuws en nepnieuws die je te verwerken krijgt. En dat kan invloed hebben op je mentale welzijn, legt Heather Kent, psychotherapeut en traumaherstelspecialist, aan Huffpost uit. Kent adviseert daarom om je nieuwsconsumptie te beperken tot één of twee keer per dag en het gedurende de rest van de dag te vermijden.

3. Niet eten als je honger hebt

Misschien ben je wel bekend met de term ‘hangry’, oftewel: je wordt chagrijnig of onaardig als je honger hebt. Dat is dus echt geen verzinsel. Als je honger hebt dan daalt je bloedsuikerspiegel. Dit activeert verschillende hormonen, waaronder cortisol, dat vaak geassocieerd wordt met stress. En daardoor kun je met honger sneller geïrriteerd raken als de dingen niet gaan zoals jij dat wil. De oplossing? Luister goed naar je lichaam en eet wanneer je honger hebt.

Lees ook:
Voel je je de laatste tijd onrustig? Zo kom je ervan af

4. Binnen blijven

Zeker tijdens het thuiswerken is de verleiding misschien groot om de hele dag binnen te blijven. Toch is je lichaam er minder blij mee als jij je na een dag werken van de bureaustoel naar de bank verplaatst. Buitenlucht is namelijk gezond en helpt je te ontspannen. Probeer daarom elke dag naar buiten te gaan. Doe bijvoorbeeld een rondje tijdens je lunchpauze, ga na werk nog even naar buiten (al is het maar naar de supermarkt om de hoek) of start je dag met een kleine wandeling, zodat je alvast een portie frisse lucht hebt gehad.

5. Meldingen op je telefoon

We zijn tegenwoordig zo gewend om altijd onze telefoon bij de hand te hebben. Dat kan heel handig zijn, maar daardoor raken we ook vaak afgeleid. We zouden gemiddeld bijna 50 keer per dag onze telefoon checken. En elke keer dat je even kijkt, raak je weer uit je concentratie. Daarnaast krijgen we continu meldingen binnen, die prikkels vormen. Dat lijkt in eerste instantie misschien niet zo heftig, maar al die berichtjes, geluidjes, pop-ups en plaatjes vragen allemaal aandacht. Dit kan onbewust energie slurpen en daarnaast kan het behoorlijk frustrerend zijn als je telkens weer je concentratie moet terugvinden. De beste oplossing? Leg je telefoon vaker weg of zet ‘m uit. Daarnaast zit er tegenwoordig op veel telefoons een ‘niet storen’-modus, waardoor je scherm niet bij elk berichtje aanspringt. Zo raak je minder snel in de verleiding om toch even te kijken.

Bron | Huffpost
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden