Gezondheid

Behoefte aan suiker? Geef je slaaptekort de schuld, zeggen wetenschappers

waarom-een-slaaptekort-zoveel-invloed-heeft-op-wat-we-eten.png

We lezen maar al te graag artikelen waarin bepaalde voedingsmiddelen aan worden geprezen als ware wondermiddelen om lekker te slapen. Maar vaak heeft slaap – en vooral een slaaptekort – meer invloed op ons voedingspatroon, dan andersom.

Spontaan in slaap vallen door het eten van een van handje noten? Slaapexpert Alies Coster legt uit dat dit niet heel waarschijnlijk is.

Voedingsmiddelen waardoor je slaperig wordt

Als je googelt naar voedingsstoffen die effect zouden hebben op je slaap, dan komen de volgende twee het meest naar voren:

1. Slaperig door magnesium

In producten als noten en groene bladgroenten zit magnesium. Dit mineraal helpt je spieren te ontspannen. Als je magnesiumgehalte te laag is, kan het zijn dat je moeilijker in slaap valt.

2. Melatonine als slaapmiddel

Dit hormoon wordt ook wel het slaapstofje genoemd en wordt weleens gezien als een stof die slaap opwekt. Maar in feite heeft melatonine slechts een signalerende functie. Bij een melatonine-tekort kan je lichaam niet oppikken wanneer het buiten donker wordt en zo wordt de timing van het slaperig worden ontregeld. Melatonine zit o.a. in noten en zure kersensap.

Wonderlijke slaapmiddelen

Google zelf even verder, het liefst een beetje selectief, en dan kan je driekwart van de voedingsstoffen herleiden tot wonderlijke slaapmiddelen. Van vitamine C tot bepaalde aminozuren… En ik heb zelfs ergens gelezen dat lijnzaad je ook laat slapen als een roos.

Natuurlijk, het eten van een handje noten voor het slapen gaan is beter dan een reep chocolade. Maar het Voedingscentrum laat weten dat er in normale porties lang niet genoeg melatonine of magnesium zit om een significant effect te hebben op je nachtrust.

Het effect van slaap op je voeding

Het effect van slaap op je voeding is daarentegen vele malen sterker dan andersom, om de volgende redenen:

Je eet meer na een korte nacht

Slaap beïnvloedt de hormonen die jou een seintje geven wanneer je moet eten en wanneer je vol zit. Slaap je goed? Alles oké. Je eet over het algemeen wat je nodig hebt. Slaaptekort? Hormonen in de war. Je kan al raden wat er dan gebeurt… Je hebt al genoeg eten op, maar het verzadigde gevoel blijft uit. Dit effect is trouwens sterker bij vrouwen dan bij mannen. Er is veel wilskracht voor nodig om tegen zo’n hongergevoel in te gaan. En laat wilskracht nou net iets zijn wat na een korte nacht niet je sterkste punt is.

Herkenbaar?
Slaapmisperceptie: heb ik nou wel of niet geslapen?

Als je vermoeid bent, heb je meer zin in suikers

Je lichaam probeert het energietekort te compenseren of aan te vullen met voedsel. Hoewel we allemaal weten dat we van een reep chocolade wel een tijdelijke kick, maar vervolgens ook een net zo harde dip krijgen, kunnen we vaak de verleiding niet weerstaan. Je eet dus meer na een korte nacht, en ook nog eens ongezonder.

Je gunt jezelf lekker eten als troost

Heb je ooit comfort food gebruikt om jezelf te troosten als je verdrietig of gestrest bent? Als ik voor mezelf spreek ben ik zeker guilty! Slaaptekort zorgt in eerste instantie voor moeheid, en ook zorgt het ervoor dat je gevoeliger bent voor een negatieve stemming. Dit gebruik je direct als smoes om iets lekkers uit de kast te pakken. Een logisch gevolg, maar wees je er bewust van dat jouw brein je valse signalen geeft.

Gezondheidsrisico’s door slaaptekort

Diabetes zal snel het nummer 1 gezondheidsprobleem in de wereld worden en obesitas komt vaker voor dan ooit. De precieze oorzaak van diabetes is nog onbekend, maar na het lezen van bovenstaande kun je je voorstellen dat slaaptekort kan bijdragen aan het ontstaan van deze ziekte.

Ik wil niet zeggen dat het erg is om een dagje te snoepen. En daarvan te genieten. Maar wees je er wel van bewust dat chronisch slaaptekort voor kleine veranderingen in je eetpatroon kan zorgen die op de lange termijn leiden tot overgewicht, obesitas, slaapapneu en de bijbehorende gezondheidsrisico’s.

Meer van Alies:
Dit is waarom je niet lekker slaapt in een vreemd bed

Gezond leven begint bij gezond slapen

Conclusie: Ik zeg altijd maar zo: gezond leven = gezond slapen. Maar kijk je puur naar cijfers, dan heeft slaap op voeding een sterker effect dan andersom. Een tip om mee af te sluiten: denk na een korte nacht twee keer na over de zak chips die je uit de kast trekt, want je kan nog weleens een signaal krijgen van je brein dat niet helemaal klopt.

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin.

Bronnen | Sleeping your way to the top (boek). T. Craille, D. Brown and W. Cane, Metabolic consequences of sleep and sleep loss, Sleep Duration and Quality: Impact on Lifestyle Behaviors and Cardiometabolic Health
Beeld | .., privé beeld

Ook interessant