Gezondheid

Begin je met hardlopen? 5 tips!

beginnen-met-hardlopen.png

Hardloopschoenen aan, muziek in de oren en rennen maar. Het klinkt eenvoudig, maar… Als je begint met hardlopen, is een goede voorbereiding onmisbaar. Met deze vijf tips ben je klaar voor een goede start.

Goede hardloopschoenen

Een goede uitrusting is ontzettend belangrijk als je begint met hardlopen. Het voorkomt blessures en verbetert de prestatie. Ga voor de juiste hardloopschoenen daarom altijd naar een gespecialiseerde sportzaak waar je een loopanalyse kunt doen. Aan de hand van een videoanalyse bepalen ze je loopstijl en kunnen ze de beste schoenen voor je kiezen. Tip: ga nooit op zoek naar hardloopschoenen als je moe bent, want dan zitten alle schoenen lekker. En neem de sokken mee die je in je schoenen draagt.

Bouw het rustig op

Bouw je trainingsschema geleidelijk op (in omvang en intensiviteit). Het hart, de longen en het vaatstelsel passen zich sneller aan dan de spieren, pezen en beenderen. Kijk op www.runinfo.nl, www.run2day.nl of www.runnersweb.nl voor speciale hardloopschema’s voor beginners. Bedenk ook waarom je wilt gaan hardlopen. Is dat om te ontstressen, af te vallen of conditie op te bouwen?

Drink voldoende water

Een must na het rennen: een groot glas water. Of twee. Zo vul je het vocht aan dat je net hebt uitgezweet. Drinken is ook verstandig vóór je training. Train je langer dan een uur, neem dan sportdrank mee voor de nodige mineralen. Trek gekregen van het rennen, maar het is nog geen etenstijd? Een handje walnoten of gedroogde vijgen geeft meteen een verzadigd gevoel.

Hartslagmeter

Een hartslagmeter iets voor professionals? Echt niet! Om blessures te voorkomen is een hartslagmeter juist een must. Hiermee kun je goed bijhouden wat voor jou een verantwoord trainingstempo is. Hoe lager je hartslag is in rust, hoe fitter je bent. En voor een goed resultaat blijf je tijdens het trainen tussen 65% en 75% van je maximale hartslagfrequentie (MHF). Die bereken je door je leeftijd door 2 te delen en de uitkomst van 205 af te trekken. Dus ben je 52? Dan is het sommetje: 205 -/- 26 = een MHF van 179.

Rekken & strekken

Begin altijd met een warming-up. Beginners moeten rustig inlopen. Onmiddellijk na de training moet je rustig uitlopen om het lichaam weer tot rust te laten komen. Je kunt eventueel snelwandelen en afsluiten met enkele rek- en strekoefeningen. 
Kijk op www.runnersweb.nl voor tips.
Ben je eenmaal begonnen met hardlopen, dan zul je zeker de voordelen ervaren.

–       Je hebt meer energie en bent productiever
–       Je zit lekkerder in je vel
–       Je slaapt (aanzienlijk) beter
–       Je komt onderweg op de beste ideeën

Ook interessant