Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Hoe gezond is een bananenbrood eigenlijk?

hoe-gezond-is-een-bananenbrood-eigenlijk.jpg

Tijdens de eerste lockdown werden er massaal bananenbroden gebakken. Het was het perfecte tijdverdrijf, wat ook nog eens een heerlijk resultaat gaf. We verorberden er dan ook veel en smullen er nú nog steeds graag van. Het wordt afgeschilderd als een verstandige keuze, maar hoe gezond is bananenbrood nu eigenlijk écht?

Het baksel wordt gemaakt met bananen als voornaamste zoetstof, waardoor het ook direct heel gezond klinkt. In sommige gevallen is dat zeker waar, maar helaas geldt het niet voor alle varianten van dit lockdown-baksel.

Is bananenbrood gezond?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat er twee verschillende dingen te koop zijn in de supermarkt die dikwijls met elkaar verward worden: bananenbrood en bananencake. Het grootste verschil zit in de ingrediënten. Bananenbrood is de gezondste van de twee, want deze wordt gemaakt van een voedzaam meel (havermeel, amandelmeel, speltmeel) en bevat alleen maar natuurlijke suikers. Niet alleen bananen, maar ook bijvoorbeeld dadels of honing worden hierbij als zoetmaker gebruikt.

En dat is wel anders met de cake: deze bevat vaak witmeel en veel toegevoegde suikers. Ook zijn dergelijke plakken cake erg vet, en is er in geen velden of wegen echt fruit te bekennen. Soms wordt er zelfs gebruikgemaakt van banaanaroma in plaats van echte banaan.

Lees ook:
Waarom het goed is om voor het slapen nog een banaan te eten

Ingrediënten

Toch is het ondanks de naam niet direct te beschouwen als brood. Als je het zelf maakt kun je het zo gezond mogelijk maken, en de suikers weglaten en inderdaad alleen gebruik maken van natuurlijke zoetstoffen en gezond meel. Op die manier is het wel degelijk een gezond en voedzaam tussendoortje. Wanneer je het echter in de winkel koopt, is de kans groot dat er zelfs in de broodvariant veel suikers zitten. Het etiket goed bestuderen is in dit geval dan ook aan te raden.

Veel calorieën

Let je een beetje op de lijn? Dan is het niet direct een verstandig idee om veel van dit ‘gezonde tussendoortje’ te eten, en dat heeft alles te maken met het hoge aantal calorieën dat het bevat. Het Voedingscentrum leert ons dat er in een plakje zo’n 157,89 kilocalorieën zitten. Dat valt nog mee, maar vaak eet je wel twee plakjes, waardoor het al snel aantikt in het aantal calorieën. Heb je nu alsnog zin gekregen om dit lekkers op tafel te zetten? Met het recept hieronder weet je zeker dat je een gezond baksel maakt.

Bron | Suntfood
Beeld | Getty Images

Ook interessant