Gezondheid

Ayurveda en voeding: déze dingen hoor je niet bij elkaar te eten

ayurveda-en-voeding-deze-dingen-hoor-je-niet-bij-elkaar-te-eten.jpg

Steeds meer mensen zijn geïnteresseerd in Ayurveda: een levenswijze, geïnspireerd door eeuwenoude Indiase geneeskunde.  Leven volgens de Ayurvedische manier begint al door eens kritisch naar je eetgewoontes te kijken. Er zijn namelijk een aantal voedingscombinaties die minder goed voor je zijn.

Door je lichaam, geest én bewustzijn in balans te brengen, kun je ervoor zorgen dat je lichaam in optimale gezondheid verkeert. Ayurvedisch therapeut Jeroen Mei deelt op Holistik.nl een aantal Indiase wijsheden op het gebied van voedingscombinaties.

Verschillende productgroepen

Waar we vroeger weinig keuze hadden op het gebied van voeding, is dat tegenwoordig wel anders. We eten van alles door elkaar: van muesli met yoghurt en fruit tot een groentesmoothie met zoveel mogelijk verschillende rauwe groenten. Door verschillende productgroepen met elkaar te combineren, denken we meer gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Toch blijkt dit niet helemaal zo te werken.

Ayurveda uitgelegd

Volgens de ayurveda zijn er een aantal voedingscombinaties die de normale werking van het maagvuur versterken. Productgroepen zoals zuivel, koolhydraten, proteïnen en fruit worden namelijk allemaal op een andere manier verteert. De ene productgroep heeft wat meer tijd nodig dan de ander, waardoor ze met elkaar in ‘botsing’ kunnen komen in je maag. Daarnaast kan voeding een verhittende of verkoelende werking hebben op het maag-darmstelsel waardoor niet alles goed samengaat.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op
 margriet.nl/nieuwsbrief.

Oorzaak lichamelijke klachten

Veel maag- en darmproblemen (zoals een opgeblazen gevoel na de maaltijd, gasvorming en maagpijn) beginnen volgens de Ayurvedische leefwijze met verkeerde voedingscombinaties. Ook kan het zo zijn dat je je moe en lusteloos voelt na een maaltijd, omdat het verteren van het eten te veel energie heeft gekost. Daarnaast kunnen de verkeerde combinaties op de lange termijn toxische resten (ama) in het maag-darmkanaal achterlaten die kwalen kunnen veroorzaken.

Fruit

Fruit is licht verteerbaar en doet er gemiddeld een uur over om je maag te verlaten. Het combineren van fruit met andere productgroepen leidt vaak tot gasvorming en een opgeblazen gevoel. Vooral fruit in combinatie met melk is geen slim idee, net als zuur fruit in combinatie met yoghurt. Je kunt fruit het beste op zichzelf eten tussen de maaltijden door en niet in combinatie met andere productgroepen. Probeer fruit in ieder geval minstens een uur voor je volgende maaltijd te eten.

Granen

Granen zoals rijst, tarwe, gerst, couscous, brood en spelt zijn geen goed idee in combinatie met dierlijke proteïnen zoals vlees en zuivel. Granen gaan, daarentegen, wel goed in combinatie met groente en plantaardige eiwitten, zoals noten en bonen.

Dierlijke eiwitten

Dierlijke eiwitten, zoals: vlees, vis eieren en zuivel hebben veel langer nodig om te verteren in de maag dan fruit en granen. Vis is daardoor niet goed in combinatie met dierlijke eiwitten, net zoals melk en fruit. Vlees, vis of eieren gaan daarentegen wel weer goed samen met (gekookte) groenten.

Bron | Holistik.nl
Beeld | iStock

Ook interessant