Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 5 avondrituelen kunnen je helpen beter te slapen

deze-5-avondrituelen-kunnen-je-helpen-beter-te-slapen.jpg

Er is niets frustrerender dan ’s avonds in je bed liggen en de uren zien wegtikken op de klok. Maar de oplossing voor een betere nachtrust vind je in de voorbereiding. Probeer een van de onderstaande avondrituelen om je hoofd én lichaam voor te bereiden om te gaan slapen.

Je zult zien dat als je jezelf aanleert al voor het slapengaan rustig te worden, de slaap ook een stuk makkelijker zal komen.

  1. Stel digitale grenzen met een kaars

    Het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat schermen funest zijn voor onze nachtrust. Blauw licht houdt ons brein wakker en alle prikkels en informatie op onze telefoon zorgt ervoor dat we blijven denken en piekeren. Slaapexperts raden aan om minimaal een halfuur, maar het liefst een uur voor het slapengaan alle digitale apparaten weg te leggen. Leer jezelf aan om rond deze tijd een kaars aan te steken. Kaarslicht is rustgevend, en het is voor jezelf een signaal dat het apparaatvrije tijd is.

  2. Gooi de benen omhoog

    Yoga en meditatie worden al eeuwenlang gebruikt om tot rust te komen, en dit kun je zelf ook toepassen. Een bekende yogapose die helpt bij een goede nachtrust is die waarbij je op je rug ligt, met je benen omhoog tegen de muur aan. Het bevordert de bloedcirculatie, laat je voeten tot rust komen en centreert de energie in je lichaam.

  3. Schrijf je gedachten op

    Als je vaak niet kunt slapen doordat je veel piekert, kan het helpen om een kwartiertje te schrijven voor het slapengaan. Dit kan van alles zijn: je gedachten, lijstjes van dingen die je nog moet doen, de gebeurtenissen van die dag. Als je het opschrijft, dan is het uit je hoofd. Volgens een slaaponderzoek helpt het zelfs nóg beter om op te schrijven wat je de volgende dag wilt bereiken.

  4. Masseer jezelf of laat je masseren

    Een massage is de perfecte manier om te ontspannen, je lichaam te laten bijkomen van een lange dag en je hoofd leeg te maken. Leer de kunst van de zelfmassage of kijk je partner lief aan.

  5. Neem een warm bad met lavendelolie

    Een bad voor het slapengaan kan ook helpen, omdat je lichaam hierna afkoelt. Dit is een teken voor je hersenen dat het tijd is om te gaan slapen, omdat je in je natuurlijke slaap ook afkoelt. Bovendien helpt een bad je lichaam en geest te ontspannen. Gebruik lavendelolie in bad voor extra effect.

Bron | Mindbodygreen
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant