Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zo zorg je dat je ook als avondmens voldoende uren slaapt

zo-zorg-je-dat-je-ook-als-avondmens-voldoende-uren-kunt-slapen.jpg

Elke avond hetzelfde: je bárst van de energie en ideeën, terwijl je ook weet dat je eigenlijk al zou moeten slapen. Zeker als je de volgende dag weer vroeg op moet staan, is een avondmens zijn niet altijd fijn. Op tijd in slaap vallen is namelijk lastig op commando, het frustreert je dan ook regelmatig dat het het niet lukt om in slaap te vallen. Hoe zal je ervoor dat je genoeg uren kunt slapen, ondanks dat je een avondmens bent?

Slaapexpert Alies Coster geeft in dit artikel tips om ook als avondmens een betere nachtrust te krijgen.

Ochtend- en avondmensen

Als het gaat om het slaap-waakritme, dan heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Zo’n 25 procent van de mensen is een typisch ochtendmens: gek op de vroege uurtjes, en gaat dus graag ook weer wat eerder naar bed. Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft geen specifieke voorkeur voor de ochtend of juist de avond, maar zit ergens in het midden. Ten slotte is er nog een kwart van de bevolking over: de echte avondmensen. Zij vinden het heerlijk om tot laat op te blijven, en ’s ochtends wat langer in bed te blijven liggen.

Die voorkeur voor het leven als ochtend- of avondmens, is niet zo vrijblijvend als het klinkt. Het is een biologisch bepaalde voorkeur, deels genetisch, en het kan veranderen met de leeftijd. Je ziet bijvoorbeeld dat tieners vaker avondmensen zijn, en dat het ritme na de puberteit langzaamaan verschuift naar de ochtend. Vrouwen hebben daarnaast over het algemeen vaker een voorkeur voor de ochtend dan mannen.

Lees ook:
Altijd vermoeid? Déze tekenen kunnen wijzen op hypersomnie

Eerder slapen als avondmens

Avondmensen hebben het in de ochtenden vaak moeilijk. Het kan voor hen lastig zijn om op te staan op de tijd die van hen wordt verwacht, bijvoorbeeld om op tijd op je werk te zijn. Voor de diehard-nachtuilen kan het zelfs serieuze problemen opleveren, wanneer het niet lukt om vroeg je bed uit te komen. In plaats van de mopperen op die wekker, is het juist belangrijk om aandacht te besteden aan het in slaap vallen. Want als je als avondmens eerder in slaap kunt vallen, zul je ’s ochtends minder problemen ervaren met het opstaan.

Goede gewoonten aanwennen

Ondanks dat het bioritme biologisch bepaald is, is het mogelijk om de schade ervan te beperken en toch genoeg uren te slapen als avondmens. Dat is belangrijk: onvoldoende slaap kan nare gevolgen hebben, vooral op de langere termijn. Begin door jezelf aan te wennen om elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Dit is sowieso handig om te doen, maar al helemaal als je moeite hebt om in slaap te vallen ’s avonds. Zo weet je lichaam waar het aan toe is, en wordt het op den duur makkelijker om in slaap te vallen.

Door daarnaast elke dag een half uur voor het slapen gaan een bril te dragen die blauw licht blokkeert, help je je lichaam ook om slaperig te worden. De oranje glazen van de bril zorgen ervoor dat je ogen zwaar worden, waardoor je sneller in slaap valt.

Eiwitrijke snack

Andere tips om sneller in slaap te vallen zijn door bewust aandacht te besteden aan ontspanning van je lichaam en geest voor het slapen gaan. Wees voorzichtig met het innemen van suikers, vermijd cafeïne een eet in plaats daarvan iets eiwitrijks voor het slapen gaan als je nog trek hebt. Als je in bed ligt en na een half uur nog niet slaapt, ga er dan uit. Het helpt dan beter om uit de situatie te gaan en iets ontspannend te doen, zodat je later beter in slaap zal vallen.

Accepteren

Met de nodige inspanningen, kan je er dus voor zorgen dat je met minder moeite de dag doorkomt. Zoals de oude tegeltjeswijsheid altijd zegt: verander wat je niet kan accepteren, maar accepteer ook wat je niet kan veranderen. Doe dus zoveel mogelijk om sneller in slaap te vallen als avondmens, maar accepteer ook dat het niet altijd zal lukken om voldoende uren te slapen. Het gevecht tegen het wakker liggen kost energie, die je niet kan gebruiken om in slaap te vallen. Slaap lekker vanavond!

alies coster

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Tekst | Slaapexpert Alies Coster
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Alies Coster

Ook interessant